Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUtne, Ingrid Bouwernb_NO
dc.contributor.advisorMcGuinness, Edgarnb_NO
dc.contributor.advisorHolmen, Ingunn Marienb_NO
dc.contributor.authorDypvik, Tora Gjermstadnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:08:38Z
dc.date.available2014-12-19T12:08:38Z
dc.date.created2013-04-28nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier618493nb_NO
dc.identifierntnudaim:8722nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/238373
dc.description.abstractMed krympingen av den Arktiske isen, utvides mulighetene for aktivitet i området. Fiskefartøy har vært i Arktis lenge, og ved at området er isfritt lengre, åpnes det for en lengre driftsperiode i nordområdene. Denne fordelen gjelder også for shipping som nå kan frakte gods med redusert tid med de Arktiske sjøveiene. Å gå ut på slike oppdrag er imidlertid mer risikabelt blant annet på grunn av begrensninger i infrastrukturen og økt ising. Å måtte kjøre hjem før kvoten er oppfylt, eller å bli liggende værfast er dårlig økonomi. For å redusere risikoen for skader på miljø, personell og fartøy jobber IMO nå med å lage en ny forskrift, Polar koden. Polar koden skal bli et tillegg til det eksisterende MARPOL og SOLAS regelverket. Polar koden er fortsatt et utkast. SIS, leverandør av informasjons og planleggings software for blant annet skip, ønsker å være forberedt på det nye regelverket. Ved å bruke erfaring fra en reketråler som har operert i Arktis, J. Bergvoll, og utkastet til Polar koden har utfordringene knyttet til Arktis blitt evaluert. Forskjellige farer og bakgrunnsinformasjons om Arktis har blitt evaluert. For gode operasjoner trengs god planlegging. Planlegging har blitt utført av å inkludere de identifiserte farene, utkastet til Polar koden og erfaringen fra J. Bergvoll. Star IPS er evaluert mot kravene i Polar koden. Systemet kan være til stor hjelp mot den nødvendige skipsspesifikke driftshåndboken for Polare farvann. Ved å merke relevant utstyr med Arktisk kritikalitet kan en liste bli opprettet over dette utstyret. Denne listen trengs som dokumentasjon over systemer som kan få skader på grunn av kulden, og skal finnes i driftshåndboken for Polare farvann. Star IPS har også Starboard, hvor Arktisk relaterte vedlikeholdsjobber kan identifiseres. Starboard kan også eksporteres til et Excel ark med de Arktiske risiko utfordringene. Slik kan kritiske vedlikeholdsjobber evalueres opp mot forventet ekstern risiko på grunn av Arktiske forhold. Under arbeidet har det dukket opp forskjellig krav, utstyr og krav til utstyr spesifikt for Arktis drift. Disse har blitt samlet sammen til et utkast for sjekklister som er relevante for Arktis.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for marin teknikknb_NO
dc.titlePlanlegging av Arktiske operasjoner: Fiskeflåtens og Polarkodens påvirkning av Arktiske operasjonernb_NO
dc.title.alternativePlanning of Operationsin the Arctic: The influence from the Polar Code and the Fishing Fleet on Arctic Operationsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber150nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for marin teknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel