• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det er greit for meg, men ikke for spiseforstyrrelsen" : en kvalitativ studie av fire jenter med anorekso sitt forhold til fysisk aktivitet

Nysæter, Marit
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Marit Nysæter.pdf (1.552Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2382083
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Sammendrag
Spiseforstyrrelse er en samling svært alvorlige psykiske lidelser som griper sterkt inn i

hverdagen, både til den som rammes og til de som skal leve sammen med den syke. Blant områdene som påvirkes er forholdet til mat, kropp og fysisk aktivitet. Denne oppgaven forsøker å belyse hvilket forhold pasienter med anoreksia nervosa har til fysisk aktivitet. Gjennom intervju bidro fire inneliggende pasienter ved en spesialavdeling for pasienter med alvorlig spiseforstyrrelse med informasjon om dette temaet. I disse dataene framkom det et dynamisk forhold til fysisk aktivitet, som endret seg gjennom behandlingsforløpet. De viktigste funnene i denne studien var informantenes opplevelse av å bli trigget på faktorer som forbrenning og tynnhet ved gjenopptakelse av fysisk aktivitet, samt viktigheten av felles fysisk aktivitet for regulering av både aktivitet og pause under trening. Gruppetrening var også svært viktig for informantenes opplevelse av egen kropp gjennom faktorene kroppsstørrelse og fysisk prestasjon. I tillegg var den sosiale dimensjonen ved fysisk aktivitet i fellesskap sentral for å flytte pasientenes oppmerksomhet fra egen kropp over til aktiviteten i seg selv. Det siste hovedfunnet var viktigheten av læring, gjennom å tilegne seg kunnskaper om trenings-mengde, -intensitet, restitusjon og egen kropp. Oppgaven avsluttes med en oppsummering av hvordan hovedfunnene kan bidra i tilrettelegging av fysisk aktivitet for pasienter med spiseforstyrrelse.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit