Åpen linje
Abstract
ÅPEN LINJE omhandler fenomenet empatisk lytting innenfor en leders arena. Empatisk lytting betyr først og fremst å kunne lytte med forståelse til en annen persons opplevelser. Problemformuleringen er: Hvordan opplever ledere seg selv når de lytter på sin lederarena? Formålet med oppgaven er å rette søkelyset mot lytting innenfor relasjonsledelse fordi dialog og kommunikasjon i dagens samfunn er i ferd med å endre seg i takt med teknologiens utvikling, særlig med tanke på sosiale mediers inntog som arbeidsverktøy. Å kunne lytte i dybden fordrer læring av ulike metoder som kan videreutvikle ens egne kognitive ferdigheter. Det kan bidra til å skape et godt psykososialt miljø og mer personlige relasjoner på en arbeidsplass, og gjennom dette føre til vekst og konkurransefordeler for bedrifter. Kohut og Rogers forskning på empati er anerkjent, og er derfor aktuelle i oppgavens tema. Isaacs fremmer lytting som dialogens kjerne og knytter den opp mot en større bevissthet. Scharmers ”Teori U” er sentral i forhold til hvordan en vier oppmerksomhet til dypere lytting. Filosofen Husserl knyttes gjennom fenomenologien til begrepet ”intensjonalitet”. Jeg har intervjuet tre ledere, transkribert og analysert deres utsagn. Oppgaven er således en kvalitativ, fenomenologisk studie der metoden ”Grounded Theory”, utviklet av Glaser og Strauss, senere Corbin og Strauss er tatt i bruk. Fire kategorier er oppstått som et resultat av analysen: ”Åpenhet”, ”Filtrere”, ”Tilpasse” og ”Synliggjøre”. Som konklusjon er ikke resultatene generaliserbare, men ut fra analysens innhold peker undersøkelsen i retning av at lederne er svært opptatte av hvordan de med en åpen holdning imøtegår sine medarbeidere, filtrerer informasjon, tilpasser og tilrettelegger individuelle arbeidsforhold og forsøker å synliggjøre ”personen” i en relasjonell sammenheng. Jeg vil anbefale at det forskes på lytting innenfor ledelse av to grunner spesielt: Trivsel og resultater. Det kan være riktig å fokusere på å lære å lytte på et tidligere nivå, for eksempel innen helsefag i grunnskolen. Innenfor høyere utdanning og ledelsesfag bør lytting vektlegges som et sentralt verktøy i å fremme en god dialog og gode relasjoner.