Show simple item record

dc.contributor.authorSikveland, Ørjan Elvatunnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:07:05Z
dc.date.available2014-12-19T12:07:05Z
dc.date.created2012-04-16nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier515883nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/238094
dc.description.abstractI det kommersielle markedet for sylindertrykkanalyse systemer er det tre produsenter som ser ut til å være dominerende, ABB, AVL/Kongsberg og Lemag. Kun AVL leverer Heat Release beregninger, resten holder seg til trykkmålinger og karakteristiske verdier av trykkdataene. Piezoelektriske trykkmålere er de mest vanlige i benyttelse av sylindertrykkmålinger, optiske målere har vist seg gode på enkelte felt, men i liten grad for marine dieselmotorer. Det er blitt laget et Matlab program for å analyse av forbrenning for dieselmotorer. Et av hovedelementene i Matlab programmet er beregning av Rate og Heat Release basert på Per Tunestål sin modell. Dokumentasjonen denne er hentet fra henviser til tester på HCCI-motorer, men med noe økning i beregningsintervallet ser resultatet meget bra ut for dieselmotorer også. Enkelte av de beregnede verdiene avviker noe fra de oppgitte for samme motor og driftstilstand. Dette kan skyldes en enkel eller større beregningsfeil i programmet, usikkerhet ved minimeringsmetoden eller feil i inputverdiene.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for marin teknikknb_NO
dc.titleAnalyse av dynamisk sylindertrykk i dieselmotorernb_NO
dc.title.alternativeAnalysis of dynamic cylinder pressure in diesel enginesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for marin teknikknb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record