Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristensen, Heidi Beate
dc.date.accessioned2016-01-21T10:09:26Z
dc.date.available2016-01-21T10:09:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2374432
dc.description.abstractTemaet for denne avhandlingen undersøker potensialet samtidslitteratur for ungdom innehar som et pedagogisk verktøy for å fremme interkulturell kompetanse. Målet har vært å identifisere kulturspesifikke problemstillinger som er representert i tekstene, samt universelle problemstillinger. Dette er fordi interkulturell kompetanse er opptatt av begge perspektivene. Videre er målet å foreslå hvordan disse representasjonene er gunstige for undervisning av interkulturell kompetanse i den norske ungdomsskolen, og hvilket pedagogiske potensial romanene besitter. Den metodiske tilnærmingen har vært en litterær analyse inspirert av konseptet ‘kultur som diskurs’. På grunn av dette har jeg foreslått noen relevante diskurser som finnes i romanene. Datamaterialet består av to amerikanske romaner, en med mannlig og en med kvinnelig hovedperson, og to britiske romaner, også representert med en protagonist fra hvert kjønn. Alle romanene faller under sjangeren samtidslitteratur for ungdom. Gjennom analysen var universelle og kulturspesifikke problemstillinger identifisert i tilknytning til tre kulturelle temaer: familie, kjønn og ungdomskultur. Funnene antyder at romanene kan brukes som kulturelle artefakter, men i varierende grad. Dermed utfordrer romanene leserens kunnskaper, ferdigheter og holdninger – som er de tre aspektene interkulturalitet består av. Konfliktene som kan oppstå mellom leserens ‘native culture’ og romanenes representasjoner av kulturer vil generere en ‘place of struggle’ mellom disse kulturene. Ved å generere disse “kulturkampene” – som også kan forstås som kulturforskjeller og –motsetninger – tilrettelegger romanene for undervisningsaktiviteter som tar sikte på å gjøre eleven komfortabel med kulturelle forskjell, det vil si å bli interkulturelt kompetent.nb_NO
dc.description.abstractThe topic of this thesis investigates the potential of contemporary young adult fiction as a teaching tool for the encouragement of intercultural competence. The aim has been to identify cultural specific issues represented in the texts, as well as universal issues. This is because intercultural competence is concerned with both. Furthermore, the aim is to suggest how these representations are beneficial for the teaching of intercultural competence in Norwegian lower secondary schools, and what pedagogical potential the novels possess. The methodological approach has been a literary analysis inspired by the notion of ‘culture as discourse’. Hence, I have suggested some relevant discourses found in the novels. The data material consist of two American novels, one with a male and one with a female protagonist, and two British novels, also represented with one protagonist from each gender. All the novels fall under the genre of contemporary young adult fiction. Through the analysis, universal and culture specific issues were identified related to three cultural topics: family, gender and youth culture. The findings indicate that the novels can be used as cultural artifacts, although to varying degree. Thus, the novels challenge the reader’s knowledge, skills and attitudes – which are the three aspects of interculturality. The conflicts that might occur between the reader’s native culture and the novels’ representations of cultures will generate a ‘place of struggle’ between these cultures. By generating these cultural struggles – which also can be understood as cultural difference and contradictions – the novels allow for teaching activities that aim to make the learner comfortable with cultural differences, i.e. becoming interculturally competent.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleThe English Classroom - a Place of Struggle - An analysis of the potential of contemporary young adult fiction as a teaching tool for the encouragement of intercultural competencenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel