Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjevestad, Jon Glenn Omholtnb_NO
dc.contributor.authorSæstad, Tore Havsønb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:50:00Z
dc.date.accessioned2015-12-22T11:50:40Z
dc.date.available2014-12-19T13:50:00Z
dc.date.available2015-12-22T11:50:40Z
dc.date.created2014-09-12nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier746563nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2371081
dc.description.abstractTeknologiutvikling og stor etterspørsel etter enheter som GPS-er og smarttelefoner har redusert prisen på mikroelektromekaniske systemer som akselerometer og gyroskop og GNSS-mottakere. Q-Free har utviklet flere prototyper på bombrikker som inneholder nettopp disse sensorene. Denne oppgaven har fokusert på å utvikle algoritmer for effektiv utnyttelse av observasjoner gitt av prototyper for GNSS/INS-baserte Q-Free-brikker. Det er gjort mye forskning på GNSS/INS-intregrasjon. Hovedfokuset i dette arbeidet har vært å undersøke hvilke metoder som kan brukes for å gi best mulig posisjonsestimat basert på måledataene fra forsøk utført av Q-Free.Først ble måledataene analysert for å finne ut hvilken informasjon kunne brukes, hvor stor nøyaktighet dataene hadde og om dataene inneholdt feil. Basert på analysen ble et lineært Kalman-filter konstruert for å utføre GNSS/INS-integrasjon. Kunnskap om måledataene ble brukt for å identifisere utfordringer knyttet til posisjonering i urbane strøk og løsninger på disse ble foreslått. Kalman-filteret ble så testet i ulike situasjoner som kunne tenkes å være utfordrende. De ulike løsningene ble så evaluert.Resultatene av måledataanalysen viste at nøyaktigheten varierer en del mellom de ulike sensorene og de ulike datasettene. En av GNSS-mottakerne hadde over en periode et gjennomsnittlig avvik på opptil 67 m i en av aksene. Gyroskopene klarte ikke å registrere høye rotasjonsrater i skarpe svinger. Dette kan sannsynligvis fikses ved å endre hvordan sensorene er konfigurert. Forsøkene viste at Kalman-filteret som ble utviklet klarer å levere bra posisjonsestimat i de fleste situasjoner.Dette arbeidet har vist at et lineært Kalman-filter egner seg godt for GNSS/INS-integrasjon for posisjonering i urbane strøk. Med en stoppdetektor for å utføre nullhastighetsoppdateringer kan ytelsen forbedres. Resultatene viser at akselerometerne ikke klarer å holde hastigheten korrekt over lengre perioder uten GNSS-mottak. Dersom en nøyaktig hastighetsmåler implementeres i bombrikken vil systemet klare å levere nøyaktige posisjonsestimat i over 80 s.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for elektronikk og telekommunikasjonnb_NO
dc.titleGNSS/INS-integrasjon for veiprising i urbane områdernb_NO
dc.title.alternativeGNSS/INS Integration for Road Pricing in Urban Areasnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber66nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjonnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel