dc.contributor.advisor | Gjevestad, Jon Glenn Omholt | nb_NO |
dc.contributor.author | Sæstad, Tore Havsø | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:50:00Z | |
dc.date.accessioned | 2015-12-22T11:50:40Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:50:00Z | |
dc.date.available | 2015-12-22T11:50:40Z | |
dc.date.created | 2014-09-12 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 746563 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2371081 | |
dc.description.abstract | Teknologiutvikling og stor etterspørsel etter enheter som GPS-er og smarttelefoner har redusert prisen på mikroelektromekaniske systemer som akselerometer og gyroskop og GNSS-mottakere. Q-Free har utviklet flere prototyper på bombrikker som inneholder nettopp disse sensorene. Denne oppgaven har fokusert på å utvikle algoritmer for effektiv utnyttelse av observasjoner gitt av prototyper for GNSS/INS-baserte Q-Free-brikker. Det er gjort mye forskning på GNSS/INS-intregrasjon. Hovedfokuset i dette arbeidet har vært å undersøke hvilke metoder som kan brukes for å gi best mulig posisjonsestimat basert på måledataene fra forsøk utført av Q-Free.Først ble måledataene analysert for å finne ut hvilken informasjon kunne brukes, hvor stor nøyaktighet dataene hadde og om dataene inneholdt feil. Basert på analysen ble et lineært Kalman-filter konstruert for å utføre GNSS/INS-integrasjon. Kunnskap om måledataene ble brukt for å identifisere utfordringer knyttet til posisjonering i urbane strøk og løsninger på disse ble foreslått. Kalman-filteret ble så testet i ulike situasjoner som kunne tenkes å være utfordrende. De ulike løsningene ble så evaluert.Resultatene av måledataanalysen viste at nøyaktigheten varierer en del mellom de ulike sensorene og de ulike datasettene. En av GNSS-mottakerne hadde over en periode et gjennomsnittlig avvik på opptil 67 m i en av aksene. Gyroskopene klarte ikke å registrere høye rotasjonsrater i skarpe svinger. Dette kan sannsynligvis fikses ved å endre hvordan sensorene er konfigurert. Forsøkene viste at Kalman-filteret som ble utviklet klarer å levere bra posisjonsestimat i de fleste situasjoner.Dette arbeidet har vist at et lineært Kalman-filter egner seg godt for GNSS/INS-integrasjon for posisjonering i urbane strøk. Med en stoppdetektor for å utføre nullhastighetsoppdateringer kan ytelsen forbedres. Resultatene viser at akselerometerne ikke klarer å holde hastigheten korrekt over lengre perioder uten GNSS-mottak. Dersom en nøyaktig hastighetsmåler implementeres i bombrikken vil systemet klare å levere nøyaktige posisjonsestimat i over 80 s. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for elektronikk og telekommunikasjon | nb_NO |
dc.title | GNSS/INS-integrasjon for veiprising i urbane områder | nb_NO |
dc.title.alternative | GNSS/INS Integration for Road Pricing in Urban Areas | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 66 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon | nb_NO |