Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Ulf Rnb_NO
dc.contributor.advisorSolstad, Arne
dc.contributor.authorLeithe, Bjørnarnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:48:32Z
dc.date.accessioned2015-12-22T11:48:12Z
dc.date.available2014-12-19T13:48:32Z
dc.date.available2015-12-22T11:48:12Z
dc.date.created2013-09-09nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier646725nb_NO
dc.identifierntnudaim:9607
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2370765
dc.description.abstractI dette prosjektet har vi laget en prototype for en styrbar sender som kan brukes som utvidelse av en 2D-sonar utviklet av Norbit Subsea AS. Prototypen skal sammen med ek sisterende sonar-løsning kunne gi data fra et mål i tre dimensjoner. Data i tre dimensjoner vil gi et bedre grunnlag for en algoritme som kan brukes for tracking av objekter i vann. Prototypen består av et styrekort med 16 kanaler som kan styres individuelt, et utviklerkort for FPGA, en transducer med 16 kanaler og tilhørende software. Spesifikasjoner for protypen er utarbeidet fra krav gitt av Norbit. Data i to dimensjoner oppnås gjennom bruk av eksisterende beamforming i mottak, noe som gir horisontal vinkel og avstand til målet. Den tredje dimensjonen oppnås ved å sende delvis overlappende styrte ortogonale pulser som i mottak skilles ved bruk av matched filter. Signalstyrken på refleksjoner fra de ortogonale pulsene vi gi et estimat av den vertikale vinkelen. Vi har vurdert forskjellige pulstyper for å måle spesifikasjonene og funnet ut at puls- typen chirp passer best til vårt formål. Kretskortet er designet med tanke på å få god nok sendestyrke for transduceren med 16 styrbare kanaler, og med tanke på å enkelt kunne gjøre tilpassinger. For å få en styrbar sender har vi bygget vår egen transducer som består av 32 parivs parallellkoblede keramiske elementer, slik at vi har 16 kanaler. Styresignalene blir generert med en FPGA som står på et utvikerkort med nødvendige grensesnitt. Prototypen har mulighet for retningsstyring og defokusering av de utsendte pulsene gjennom et brukergrensesnitt. For å analysere de utsendte signalene har vi tatt opp rådata fra en sonar og prosessert de med Matlab i etterkant. Testene viser at prototypen fungerer for å gjøre posisjonsbestemmelse i tre dimensjoner av et kjent mål i vann. Vi har også verifisert at brukergrensesnittet gjør at de utsendte pulsene kan tilpasses til miljøet det gjøres målinger i.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for elektronikk og telekommunikasjonnb_NO
dc.title3D object tracking using 2D multibeam sonarnb_NO
dc.title.alternative3D Object Tracking Using 2D Multibeam Sonarnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjonnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel