Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Ulf Rnb_NO
dc.contributor.authorVikholt, Ola Brunborgnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:47:15Z
dc.date.accessioned2015-12-22T11:46:19Z
dc.date.available2014-12-19T13:47:15Z
dc.date.available2015-12-22T11:46:19Z
dc.date.created2012-06-21nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier536455nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2370430
dc.description.abstractI små rom, kan fenomenet resonans være årsak til ugunstige akustiske forholdved at visse frekvenser blir overdrevent kraftige mens andre toner blir knapthørbare. Spesielt gjelder dette rom tiltenkt akustisk bruk, som opptaksstudioerog kontrollrom. Problemet kan unngås ved akustisk behandling i ettertid og/ellerarkitektonisk planlegging, og begge deler kan dra nytte av datasimulering. Tilgjengeligesimuleringsverktøy er konsentrert på mellom- og høyfrekvensområdet, ogdekker ikke lavfrekvente bølgers diffraktive oppførsel. Akselerasjon av parallelleberegninger på GPU tillater derimot hurtig og presis simulering, med metodeneFDTD og FDFD. En programvare beskrives og delvis utvikles i C#. Den drarnytte av GPU-en gjennom Cudafy via CUDA. Den vil forventes å kunne assistereved plassering av høyttaler, lyttepunkt og bassabsorbenter, såvel som i geometriskutforming av et rom.I denne oppgaven betraktes resonansproblemet først fra et erfaringsperspektiv,liknende situasjoner og mangelen på reelle løsninger identifiseres, og dette dannerbakgrunnen for arbeidet. Videre behandles fenomenet resonans teoretisk, i enkletermer og med flere eksempler. Dette etterfølges av en matematisk-teoretiskgjennomgang av simuleringsmetodene FDTD og FDFD. Til slutt beskrivesimplementasjonsdetaljer og utarbeidede løsninger, samt de uløste utfordringene især FDFD-implementasjon som gjenstår før programmet kan bli en realitet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for elektronikk og telekommunikasjonnb_NO
dc.subjectntnudaim:6853no_NO
dc.titleStående-bølge-problemer i opptaksstudioer kan minskes vha GPU-akselerert simuleringsprogram: Teori, og grep i en implementasjonnb_NO
dc.title.alternativeStanding Wave Problems in Recording Studios Ameliorated by GPU Accelerated Simulation Softwarenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjonnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel