dc.contributor.advisor | Kanstad, Terje | nb_NO |
dc.contributor.author | Lunde, Mads | nb_NO |
dc.contributor.author | Nilsen, Sondre | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:00:54Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:00:54Z | |
dc.date.created | 2012-11-08 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 566211 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8043 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/237026 | |
dc.description.abstract | Rapporten omhandler modellering og analyse av trespenns horisontalkurverte bjelke-/platebruer av betong etter bjelke- og skallteori, med følgende problemstilling: Hvilke ulikheter i lastvirkninger gir valget av beregningsmetode for bjelke-/platebruer av betong når effekter av horisontalkurvatur, forspenning og trafikklast betraktes? Det etableres beregningsmodeller etter bjelke- og skall(/plate)teori i henholdsvis beregningsprogrammene NovaFrame og Diana. Gjennom rapporten presenteres teorigrunnlaget, forutsetninger og ulikhetene mellom de to beregningsmetodene. Videre presenteres hovedprinsippene bak beregningsmodellene, samt respektive modelleringsprosesser i beregningsprogrammene. Ut fra resultatene de to beregningsteoriene gir, etableres dessuten en metode for beregning og sammenlikning av armeringsbehov. De ulike beregningsmodellene analyseres og det etableres et sammenlikningsgrunnlag mellom lastvirkningene torsjons- og bøyemoment. Sammenlikningen og drøftingen avdekker betydningsfulle forskjeller mellom de to beregningsmetodene. Dette fremgår spesielt av avvikene mellom torsjonsmomentene, og det bevises blant annet at bjelkeberegningene (utført i NovaFrame) gjør betydningsfulle forenklinger. Det konkluderes til slutt med at de to beregningsmetodene gir vesentlige forskjeller i lastvirkningene. Dette gjelder i særskilt grad for torsjonsmomentene, som avviker i svært stor grad. Når det gjelder ulikheter i bøyemomenter, anses disse som moderate. Forskjeller i lastvirkninger gjenspeiles i beregnet armeringsbehov. Analysene viser dessuten at effekten av horisontalkurveradien er svært tydelig ved betraktning av ulikhetene i torsjonsmomentene. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:8043 | no_NO |
dc.subject | MIBYGG Bygg- og miljøteknikk (2 årig) | no_NO |
dc.subject | Konstruksjon | no_NO |
dc.title | Konstruksjonsanalyse av bjelke-/platebruer av betong: Effekter av horisontalkurvatur, forspenning og trafikklast | nb_NO |
dc.title.alternative | Structural Analysis of Concrete Beam/Slab Bridges: Effects of horizontal curvature, prestressing and traffic loads | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 131 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |