"World of NTNU": - et seriøst spill for rekrutterings og forskningshensikter
Abstract
Dette prosjektet startet som en videreutvikling av Håvard Richvold sin masteroppgave hvor han utviklet et seriøst spill ("serious game") for rekruttering på NTNU. Prosjektoppgaven startet med å designe et MMO, "massive multiplayer online" spill i en virtuell verden. En virtuell verden består av følgende essensielle elementer: konsept av tilstedeværelse, vedvarende miljø og gjenstander og interaksjon med andre individer gjennom deres avatarer. Det som gjør at en virtuell verden blir et spill, altså et MMO spill er inkludering av gameplay- elementer, mål og nivåer. Prosjektoppgaven resulterte i et game design dokument (GDD) som viser konseptet av spillet og elementene i spillet. Dette er et rekrutteringsspill for NTNU og er derfor et seriøst spill, altså et spill som er laget for å gi spilleren informasjon og kunnskap om universitetet, og ikke designet bare for underholdning. Det som gjør dette spillkonseptet unikt er at spilleren skaffer seg kunnskap ved å utføre craftingoppgaver som viser teorien til ulike studieretninger i praksis, som danner et gameplay som kan interessere både potensielle studenter og eksisterende studenter ved NTNU. Ved å interessere begge disse to målgruppene vil det gi spillet et fellesskap som gir "co- creation" til spillet, altså spillerne kan skaffe seg informasjon gjennom hverandre. I masteroppgaven har en jobbet med å lage et konseptbevis på spillmekanismen, med bruk av Flash for å demonstrere hvordan crafting oppgavene kan se ut og fungere. For å kunne teste konseptet har det blitt utført spilltester med en liten referansegruppe og foretatt en spørreundersøkelse for å kartlegge hva slags holdninger studenter på NTNU har til ideen. Å utføre tester er en viktig del av spillutvikling, både for å teste konseptet men også for å finne bugs. Testing gjør at utviklingen av spillet får spilleren i fokus, som er noe av kjernen bak et spill med suksess, samtidig som at spilleren føler kjærligheten utviklerne har lagt i spillet, for at det skal bli en bra brukeropplevelse. Det har blitt opprettet en gruppe og utviklingen til selve MMO spillet har startet. Med bruk av plattformen til Parallel World Labs (PWL) som de brukte for å lage den virtuelle verdenen, Virtuelle Rockheim og verdenen av hovedbygget på Gløshaugen som Håvard Richvold laget, har det blitt skapt en virtuell verden som flere personer kan være inni samtidig. Denne sammenkoblingen er starten på spillet World of NTNU (WON), som lages for rekrutteringshensikter og for å fungere som en forskningsplattform.