Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolvik, Vegard Bøenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:59:51Z
dc.date.available2014-12-19T11:59:51Z
dc.date.created2012-03-14nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier509909nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236866
dc.description.abstractOppgaven omhandler Elvenga bru, en del av 6.3 km ny riksveg 7 mellom Ramsrud og Kjeldsbergsvingene iRingerike kommune. Dette er ei spennarmert platebru med total lengde på 59 meter, med to spenn på 24meter hver. Brua er prosjektert etter NS 3473 og Håndbok 185, og er i denne oppgaven kontrollregnet etter reglene i Eurocode. I bruddgrensetilstanden er brua kontrollert i den verst påkjente delen av feltet og over søylen.Skjærkapasiteten er kun kontrollert ved søylen, der skjærkraften er størst. I bruksgrensetilstanden er det kontrollert at det ikke blir opprissing i den verst påkjente delen av feltet. Lastene det er tatt hensyn til er egenvekt, forspenning, trafikk, temperatur og svinn. Lastvirkningen ble funnet ved hjelp av 3D rammeprogrammet NovaFrame. Brua er kun kontrollert i ferdig tilstand. Armeringsmengdene var store nok til å ta opp momentene, men EC krevde mer minimumsarmering enn dette. Kravene til minimumsarmering gjorde derfor at det ikke er nok armering i bruplaten. Når det gjelder skjærarmering er det benyttet nesten 4 ganger så mye som nødvendig etter EC. I del to av oppgaven er det sett på en alternativ løsning til den to felts platebrua, en ett felts kassebru. Denne er dimensjonert i bruddgrensetilstand. Det sett på armeringsmengden midt i feltet og i flensen ved opplegget.Skjær er kun sjekket ved opplegget. Til slutt ble prisen på de to løsningene sammenlignet. Det kom frem at platebru med en søyle på midten sannsynligvis blir litt billigere. Samtidig er tallene ganske usikre, så i dette tilfellet kunne det lønnet seg å regne ut en mer nøyaktig pris på kassebru-alternativet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleAnalyse og dimensjonering av spennarmert platebru: Generell dimensjonering med spesiell vekt på nytt Europeisk regelverknb_NO
dc.title.alternativeDesign of prestressed concrete bridge: General design with special weight on new European design rulesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel