dc.contributor.author | Sakariassen, Terje Helland | |
dc.contributor.author | Skadal, Eirik Engen | |
dc.date.accessioned | 2015-12-21T08:11:32Z | |
dc.date.available | 2015-12-21T08:11:32Z | |
dc.date.issued | 2015-12-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2368580 | |
dc.description.abstract | Den teknologiske utviklingen forekommer i en ekstrem hastighet og har for første gang åpnet
for en automatisering av bred variasjon av arbeidsoppgaver. Automatisering av slike oppgaver
legger til rette for en vekst i produktivitet og markedsfortrinn for forretninger som ønsker å
benytte seg av slike muligheter. Selv om det eksisterer godt definerte rammeverk for å
identifisere strategiske muligheter, finnes det derimot lite forskning rundt identifiseringen av
strategiske muligheter ved ny teknologi. Målet med denne studien er å fylle dette tomrommet
i litteraturen ved å utvikle og anvende en metodikk for identifiseringen av strategiske
muligheter ved ny teknologi. På bakgrunn av dette forsøker studien å besvare følgende
problemstilling:
Hvordan kan ledere identifisere strategiske utviklingsmuligheter i deres forretningsprosesser?
Med studiens metodiske tilnærming og problemstillingens art, er det valgt å bruke en
kombinasjon av casestudie og fenomenologisk studie som forskningsdesign for å besvare
studiens problemstilling. Valget av metode baseres på studiens teoretiske tilnærming. Denne
studien tar ikke utelukkende utgangspunkt i en av metodene, men nytter begge i en stegvisdeduktiv
induktiv tilnærming. Studiens teori presenteres derfor for å danne et teoretisk
rammeverk over metodikkene, rammeverkene og den teknologiske utviklingen som gir
grunnlaget for studiens egen metodikk for identifisering av strategiske muligheter. Empiriske
data ble samlet inn gjennom observasjoner og intervjuer på et sentrallager og sykehus.
Sammen med det teoretiske rammeverket utgjorde dette grunnlaget for studiens analyse og
videre diskusjon. Hovedfunnene i denne studien viser at oppgavens utviklede metodikk kan
være en god tilnærming til identifiseringen av strategiske muligheter. Samtidig bør ikke ledere
utelukkende se på de strategiske mulighetene som kommer av ny teknologi, men også vurdere
bruken av tradisjonelle metoder for effektivisering av forretningsprosesser. På denne måten
kan de maksimere forretningsprosessenes produktivitet.
Den teknologiske utviklingen medbringer strategiske muligheter. Dette vil også ha
implikasjoner for forretninger som ønsker å være konkurransedyktige. Det blir avgjørende for
ledere i slike organisasjoner å se på hvordan de kan benytte seg av disse mulighetene for å øke
egen produktivitet og redusere kostnader. Samtidig må ledere allerede i dag begynne å tenke
på hvordan de kan legge til rette for en kapitalisering på slike muligheter etterhvert som
teknologien blir mer og mer realisert. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.title | Strategiske utviklingsmuligheter i forretningsprosesser : en studie som ser på hvordan ledere kan identifisere strategiske utviklingsmuligheter gjennom ny teknologi | nb_NO |
dc.title.alternative | Strategic development opportunities in business processes : a study concerning how managers can identify strategic development opportunities through new technology | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |