dc.contributor.author | Blakstad, Carl-Jørgen | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:59:26Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:59:26Z | |
dc.date.created | 2012-02-27 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 505957 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/236776 | |
dc.description.abstract | Rapporten inneholder en kort utredning av håndbok 100, del 3, elementbruer fra 2002. Håndboken inneholder design og byggedetaljer for normerte elementbruer i betong. De normerte elementene er enten plateelementer (PLA), eller bjelker (MOT).
Det er gjennomført beregninger av en elementbru i betong beregnet i bruddgrensetilstanden. Den aktuelle brua som er beregnet er Ny Klemetsrud bru. Dimensjoneringen er gjort i henhold til Eurokodene og bruhåndbøkene til Statens vegvesen. Brua er bygget av prefabrikkerte spennarmerte betongbjelker, med forskalingselementer av betong mellom betongbjelkene og en fullt utstøpt betongplate på toppen. Det er i tillegg ett fullt utstøpt betongtversnitt over tverrbærerene på brua. Denne byggemetoden gjør at egenvekten og tvangsmomentet må beregnes med hensyn på belastnings- og betraktingstidspunkt av de ulike konstruksjonsdelene.
Hensikten med rapporten er å beregne de største lastsammensetningene i de mest påkjente tverrsnittene, samt kontrollere betongtverrsnittet, slakkarmerings- og spennarmeringsmengdene. Lastsammensetningeneer sammenliknet med tverrsnittskapasiteten i de aktuelle beregningspunktene. Kapasiteten er tilfredstilt i alle beregningspunkter med de aktuelle forutsetningene som er satt for oppgaven. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.title | Analyse og dimensjonering av prefabrikkert betongbru | nb_NO |
dc.title.alternative | Analysis and design of precast prestressed concrete bridge | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |