Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Trygve Moenb_NO
dc.contributor.authorOlsen, Heidi Viknb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:59:11Z
dc.date.available2014-12-19T11:59:11Z
dc.date.created2011-05-27nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier419579nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236712
dc.description.abstractOppgaven omhandler dimensjonering av Nordre Fevang overgangsbru og evaluering av dimensjoneringsprogrammer for overgangsbruer i betong. Innledningen gir en kortfattetbeskrivelse av bakgrunnen for oppgaven, dimensjoneringsprinsipper for overgangsbruer i spennbetong og et innblikk i valg av program. Ved dimensjonering av ei spennarmert betongbru er det en lang rekke kontroller og detaljer som må evalueres. Ettersom hovedmålet med oppgaven er å se på brukervennligheten til dimensjoneringsprogrammet vil rapporten ikke ta for seg alle prinsipper rundt en slik dimensjonering, men heller konsentrere teorien mot kontroll av krefter i bruddgrensetilstanden. Etter evaluering av to konkurrerende brudimensjoneringsprogrammer falt valget på SAP2000 sin brumodul, BRiM. Andre kapittel, kalt beregningsgrunnlag, gir en systematisk oversikt over geometrien til brua,materialer brukt og relevante laster. Geometrien for prosjektet er gitt av Multiconsult AS etter retningslinjer fra Statens vegvesen. Beregninger og resultater er inndelt i en håndberegningsdel og beregninger ved bruk av SAP2000. Deretter sammenlignes resultatene fra de to delene. Ved overslagsberegninger forhånd bestemmes kritiske momenter og skjærkrefter fra egenvekt, trafikklast, temperaturlast og forspenning. Spennarmeringsmengde, inkludert type kabler og plassering, velges ved innledende kontroll av bruddgrensetilstanden. Nødvendig slakkarmering beregnes ved bruddgrensekontroll av ferdigtilstanden. Beregningsresultatene fra de to metodene blir så sammenlignet for å sikre at brua er modellert riktig. Håndberegningene er funnet konservativei alle tilfeller. Under drøftingen beskrives eventuelle kommentarer og utfordringer funnet ved SAP2000.Deretter trekkes det konklusjoner rundt både programmet og selve brudimensjoneringen. Alt ialt konkluderer vi med at BRiM-modulen i SAP2000 er for uferdig til å bli vurdert avMulticonsult AS per dags dato. Programmet har potensial, men det er uvisst når det kommertil å være ferdigstilt for bruk i henhold til Eurokodene. Inntil dette er utført og lastmodelleringen er utbedret noe, kan vi ikke anbefale programmet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleAnalyse og dimensjonering av betongbruer:Anvendelse og utprøving av moderne dimensjoneringsverktøynb_NO
dc.title.alternativeDesign of concrete bridges:Application and evaluation of modern design toolsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel