Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaave, Trulsnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:59:09Z
dc.date.available2014-12-19T11:59:09Z
dc.date.created2011-05-11nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier416382nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236700
dc.description.abstractFor slanke bruer er vindlaster ofte betydelige, og idag er det vanlig å bestemme dem ved hjelp av modellforsøk i vindtunnel. Dette er både tidkrevende og dyrt, så det er undersøkt om CFD (Computational FluidDynamics) kan bidra i prosjekteringsprosessen. Den største utfordingen innen vinddynamikk er beskrivelse av turbulens.Ved høye Reynolds-tall oppstår store virvler som tapper energi fravindfeltet. Mindre og raskere virvler vil igjen få energi fra de større og tregere virvlene, og slik overføres energien til svært små lengdeskalaer før den blir til varme ved viskst arbeid. På grunn av den store spredningen i tids- og lengdeskalaer er det praktisk umulig å beregne hyturbulentevindfelt eksplisitt, så turbulensen må tilnærmes med statistiske modeller. Ved hjelp av ANSYS FLUENT er det gjort RANS-analyser (ReynoldsAveraged Navier-Stokes) for et tverrsnitt av Hardangerbrua, og de statiske lastkoeffisientene er forsøkt beregnet. Resultatene stemmer godt med data fra forsøket i vindtunnel, så lenge vindfeltet er glatt når det møter brutverrsnittet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleBruk av CFD i beregning av vindlast på bruernb_NO
dc.title.alternativeUse of CFD in the calculation of wind load on bridgesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel