• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for konstruksjonsteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for konstruksjonsteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beregning og utførelse av en prefabrikert spennarmert betongbru

Mikkelsen, Jørn Uno
Master thesis
View/Open
405308_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/236650
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for konstruksjonsteknikk [1599]
Abstract
Oppgaven omhandler en beregning av Sjernarøy bru, som er en prefabrikkert spennarmert betongbru. Beregningene er gjort i Novaframe, og dimensjonert etter europeisk regelverk. Tegninger fra Skanska var grunnlaget for dimensjoneringen, og ble kontrollert mot det europeiske regelverket. Dette gav et sammenligningsgrunnlag for brua dimensjonert etter norsk regelverk, og etter europeisk regelverk. Det ble også grunnlag for en vurdering av denne typen bruer, som sjelden blir benyttet i Norge.

Lastene påføres brua i forskjellige stadier. Egenlasten og spennarmeringen som bare spenner over hvert enkelt bruelement, påføres før elementene er støpt sammen. Nyttelasten og den gjennomgående spennarmeringen pålastes etter sammenstøping. I denne oppgaven har dette blitt løst ved å benytte byggefaser i Novaframe. Byggefase 1 er modellert med ledd mellom hvert bruelement, og kontinuitet mellom bruelement i byggefase 2. Resultatene av Novaframe beregningene blir da en summering av lastene fra hvert system. Kryp er ikke tatt hensyn til i disse beregningene, da en del av krypet vil skje før elementene blir satt på plass, og elementskjøtene er nært momentnullpunktene.

Beregningene viser at brua er godkjent i henhold til det europeiske regelverket, bortsett fra et litt for stort moment i tverretningen. Elementskjøten er laget slik at den klarer å overføre nødvendig moment og skjærkrefter, både i brudd og byggetilstanden.

Oppgaven har ikke hatt ett økonomisk perspektiv, og har heller ikke sett på søylene og fundamentene som også er prefabrikkert. Det er derfor vanskelig å si noe ut fra dette arbeidet om hvorfor det bygges så få slike bruer i Norge. Oppgaven kan konkludere med at de tekniske løsningene og det europeiske regelverket, ikke burde være noe hinder for å bygge flere og større prefabrikkerte bruer i Norge.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit