• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for konstruksjonsteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for konstruksjonsteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Numerisk vurdering av dynamiske egenskaper og modal tuning av Brandval bru

Christensen, Arne
Master thesis
View/Open
401663_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/236630
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for konstruksjonsteknikk [2630]
Abstract
Brandval bru er en spesielt myk hengebru bygd i 1950 og går over Glomma 17 km nord for Kongsvinger i Hedmark. Brubjelken er fastholdt mot forskyvning oppover i vertikalretningen ved opplager med et såkalt negativlager. Dette har tidligere blitt ødelagt. Hovedformålet med denne oppgaven har vært å lage en realistisk modell av brua i Abaqus og deretter undersøke brua sin oppførsel ved bevegelig last i ulike hastigheter og da spesielt ved negativlageret.Basert på måleresultater fra en undersøkelse gjort av NGI og Statens Vegvesen høsten 2009,er de dynamiske egenskapene til Brandval bru forsøkt avdekket. I vertikalretningen fås det gode resultater, mens resultatene i de øvrige retningene ikke er fullt så konsise. Målingene er også brukt til å vurdere dempingen i brua og statisk nedbøying.

I Abaqus er det lagd en 3D modell av brua og denne er så kalibrert mot målingene. Den bevegelige lasten modelleres ved å introdusere et stivt legeme som gis en randbetingelse som tilsier at den skal ytte seg over en viss tid. Stivlegemet får også en last og en denererkontakt mellom legemet og brudekket. Den dynamiske forsterkningsfaktoren i nedbøyning avdekket indikerer at denne øker med økende hastighet, men er minimal ved stedets fartsgrense.Resultatene fra analysen samsvarer med observasjoner gjort i felt om at brudekket slår inni negativlageret. Det er også funnet at brudekket har stor bevegelse i kjøreretningen. For å unngå at negativelageret blir ødelagt i framtiden, er det foreslått å erstatte dette medet gummilager. Formålet med dette er at gummien vil forlenge retardasjonen av dekket ivertikalretningen og at impulslasten da vil virke over et lengre tidsrom. Forslaget er kun ment som en skisse. En videre undersøkelse vil kunne være å detalj modellere randbetingelsene og hente nødvendig parametre fra modellen som er presentert i denne rapporten.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit