Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Gunnarnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:58:45Z
dc.date.available2014-12-19T11:58:45Z
dc.date.created2010-12-10nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier376357nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236608
dc.description.abstractOppgaven har tatt for seg utviklingen av ny testbil som skal benyttes av Benteler. Testbilen benyttes når det skal gjennomføres reelle tester av bilkomponenter. Testbilen skal ikke skades i kollisjonstester. Hyppige forsøk skal kunne gjennomføres ved å bytte ut bilkomponentene som skal undersøkes. Benteler har gitt retningslinjer for hvordan de ønsker at testbilen skal fremstå. Krav til stivhet, vekt og deformasjon under en kollisjon er blant disse. Det er tilstrebet å overholde kravene, men stivheten er vanskelig å heve til et fullt akseptabelt nivå. Endelige egenfrekvensene er derfor lavere enn det som Benteler i utgangspunktet ønsket. Testbilen skal kunne representere ulike tilfeller og situasjoner. Av denne grunn er det laget løsninger som gjør at vekt, akselavstand og lastpåføringsområder blir variable faktorer. Plastiske deformasjoner skal ikke under noen omstendigheter forekomme. Dersom en test ikke går som planlagt, må den kinetiske energien som testbilen har ved sammenstøt, tas opp i kontrollerte former. Energiabsorberende krasjbokser som monteres i testbilens fremkant vil kunne ta opp en stor del av denne energien. Resterende energi tas opp av selve rammekonstruksjonen under den elastiske deformasjonen. Knutepunktene i konstruksjonen skal utføres ved sveising. Svekkelsen som innføres i aluminium som følge av sveisevarmen tas det hensyn til. Det er valgt legering i 7xxx-serien som gjør at noe av den tapte kapasiteten kan gjenvinnes ved herding. De mest påkjente knutepunkt bør utføres med a-mål på 8mm. Konstruksjonen er dimensjonert ut fra en statisk lastbetraktning. Effekter fra en dynamisk betraktning, slik som spenningsbølgers påvirkning av knutepunkt, er ikke medtatt. Det vil derfor være aktuelt å undersøke nærmere om forsterkningsplater kan være fordelaktig, særlig der det overføres høye strekkspenninger.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO
dc.titleDesign av aluminiumstestbilnb_NO
dc.title.alternativeDesign of aluminum testcartnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for konstruksjonsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel