Show simple item record

dc.contributor.authorBojer, Ranja
dc.date.accessioned2015-10-30T12:04:44Z
dc.date.available2015-10-30T12:04:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358747
dc.description.abstractMusikkmarkedet har opplevd en rivende utvikling de siste årene, og Norge ligger helt i forkant. Vi er det landet som først har forkastet CD-en og som i størst grad har omfavnet strømmingen. Samtidig har vinylen fått et oppsving de siste årene. Jeg har intervjuet folk som har et forhold til vinyl. Jeg har vært interessert i å finne ut hvordan de bruker vinylen og hvordan de forholder seg til musikkalbumet, i en tid der strømmetjenester gjør at folk kan hoppe fra sang til sang og lage egne spillelister heller enn å høre på et helt album. Mine overordnede spørsmål er hvilke praksiser som er knyttet til vinylalbumet og hvordan mine informanter konstruerer musikkalbumet på vinyl. Lyden av vinyl blir ofte framstilt som bedre enn ulike former for digital lyd. Mitt materiale tyder på at årsakene til at folk liker vinyl handler om mye mer enn lyd. Mange er opptatt av å snobbe ned og vise at de ikke er audiofile, men derimot ekte musikkinteresserte. Det er store forskjeller i hva folk synes er god lyd og hvor viktig de synes det er med god lyd. Musikkalbumet og vinylplata har en spesiell forbindelse. Man kan si at vinylen framelsker musikkalbumformatet. Musikkalbumet ses gjerne på som et opphøyd kunstnerisk produkt som ikke bør tukles med, det sanne utløpet for musikernes visjoner. Folk samler på vinylplater av ulike årsaker, noen vil ha mange ulike utgaver av samme plate i hylla si, og ikke spille alle, mens andre har et mer instrumentelt forhold til platene sine. I min tilnærming til dette stoffet har jeg brukt praksisteori, domestisering og rutiner for å se på hvordan folk ordner sin hverdag og lever med sine valg. Studiet av denne praksisen gir innblikk i hvordan ny og gammel teknologi lever side om side og hvilket arbeid vi gjør for å opprettholde vår praksis og få den til å gi mening. Når mange fortsatt sverger til vinyl kan det skyldes et ønske om noe som har substans og tyngde, i både konkret og overført betydning. Vinylen blir en motvekt til det moderne livets flyktighet. Det er et format som krever tilstedeværelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSporet av den tapte tid : analog revansj i den digitale tidsaldernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record