Show simple item record

dc.contributor.authorØstenå, Hege Berge
dc.contributor.authorHaaland, Maria
dc.date.accessioned2015-10-26T13:31:49Z
dc.date.available2015-10-26T13:31:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358006
dc.description.abstractTemaet for oppgaven, "flytteprosjekt som organisasjonsendring", har i de senere årene blitt mer aktuelt. Flere organisasjoner opplever endringer i organisasjonen som kan være med på å utløse nye eller endrede krav til kontorlokalet, og som følge av dette er en flytteprosess nødvendig. Flytteprosessen innebærer flytting av organisasjonen til nye lokaler, som skal imøtekomme og tilfredsstille organisasjonens ønsker og behov. For enkelte organisasjoner kan flytteprosessen dreie seg om kun å flytte til et nytt bygg. Andre organisasjoner kan ha et ønske om å benytte flytteprosessen som en mulighet til samtidig å gjennomføre endringer i organisasjonen. Formålet med oppgaven er å se om et flytteprosjekt kan benyttes som en del av en større endringsprosess for virksomheter. På bakgrunn av dette ble det utarbeidet to forskningsspørsmål: ”Hva er sammenhengen mellom organisasjonsendring og flytteprosjekter?" og "Hvilke prosesser inngår i en flytteprosess”. Oppgaven tar for seg de prosesser og aktiviteter som skjer i forkant av et flytteprosjekt, og tar derfor ikke for seg hvordan selve flyttingen skal eller kan gjennomføres. Effekten av eventuelle organisasjonsendringer er heller ikke målt. Det er kun gjennomført intervju med konsulenter og prosjektledere, brukerperspektivet er ikke tatt med. Litteraturen tar for seg endringsprosesser i lys av flytteprosesser, hvor organisasjoner benytter flytteprosessen til å gjøre endringer i organisasjonen. En endringsprosess medfører nye løsninger, og den kan klassifiseres etter hvor omfattende den er, hva den er basert på og om den er planlagt eller ikke. Ved en endringsprosess vil det være hensiktsmessig å ta for seg prosessens ulike faser, som også kan ses i sammenheng med gjennomføring av et flytteprosjekt. Det handler om å kartlegge og analysere behovene, finne en løsning og iverksette den, for så å evaluere de gjennomførte tiltakene. Flytteprosjekter er avhengige av gode målsettinger, og det handler om å involvere organisasjonen slik at de er klare for å møte de eventuelle endringene målsettingene er med på å gi. Ved gjennomføring av et flytteprosjekt er det viktig med planlegging og tilrettelegging. Planlegging på strategisk nivå får frem formålet og visjonen med prosjektet, og kan være med på å skape forankring i ledelsen. Medvirkning i brukerprosesser kan være med å påvirke det endelige resultatet, og det vil være viktig å inkludere alle nivåer i organisasjonen, både ledere, mellomledere og ansatte. I brukerprosessene blir det benyttet ulike verktøy og metoder. Verktøy og metoder blir blant annet brukt for kartlegging av organisasjonen, for å sikre at det blir tatt hensyn til brukerperspektivet, for å sikre en kommunikasjon mellom prosjekt og bruker, og for å forberede ansatte for innflytting i nytt bygg. For å best mulig kunne besvare problemstilling og forskningsspørsmål er det anvendt en kvalitativ tilnærming med litteraturstudie, casestudie og individuelle dybdeintervjuer som metoder. Gjennom de individuelle dybdeintervjuene er det intervjuet tre konsulenter og to prosjektledere. Konsulentene er intervjuet i forbindelse med deres erfaring og meninger om flytteprosesser og organisasjonsutvikling. For å belyse og støtte opp under konsulentenes svar ble det valgt to case. Prosjektlederne for casestudienes flytteprosjekter ble også intervjuet. Ut i fra funnene fremkommer det at arbeidet med flytteprosjekter blir gjennomført på en mer eller mindre lik måte, både når det gjelder fremgangsmåter, tankesett og kartlegging av virksomheter og deres brukere. Empirien tilsier at det er en sammenheng mellom organisasjonsendring og flytteprosesser, men at ikke alle flytteprosjekter trenger å være en del av en større organisasjonsendringsprosess. Et godt gjennomført flytteprosjekt avhenger av en god organisering, nok avsatte ressurser og kompetanse. Prosjektet bør være forankret hos både ledelse og ansatte, og brukerprosesser bør gjennomføres med medvirkning for å skape eierskap og engasjement til prosjektet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleFlytteprosjekter - Et verktøy for organisasjonsendring?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record