Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTørset, Trude
dc.contributor.authorLevinsen, Sindre
dc.date.accessioned2015-10-16T14:00:35Z
dc.date.available2015-10-16T14:00:35Z
dc.date.created2015-05-15
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12340
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356402
dc.description.abstractStatens vegvesen planlegger nytt lokalvegnett rundt Arendal for å sikre god fremkommelighet i fremtiden. Det planlegges for at hovedtyngden av veksten tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Kapasiteten på vegnettet benyttes bare fullt ut for arbeidsreiser i rushtiden til- og fra jobb på hverdager. I Oslo og Akershus (Prosam, 2003) ble det undersøkt hvordan turproduksjonen og transportmiddelbruk var til ulike kontorbedrifter. Den viser at arbeidsplasser i sentrum har færre bilturer per ansatt enn arbeidsplasser i Akershus og utenfor Oslo sentrum. Er denne effekten gyldig i Arendal og Grimstad også? Forskningsspørsmålet til denne oppgaven ble formulert slik: «Synker bilbruken på kontorarbeidsreiser i Arendal og Grimstad jo nærmere sentrum virksomheten er plassert?» For å svare på spørsmålet var det nødvendig å samle inn data fra kontorvirksomheter om hvordan de reiste til jobb. Det var da mulig å analysere resultater som kunne sammenlignes med data fra studien i Oslo og Akershus (Prosam, 2003). Rammene for oppgaven var å undersøke byene Arendal og Grimstad. For å finne ut om bilandelen var lavere for virksomheter i sentrum enn de som er plassert lengre fra sentrum måtte det velges virksomheter fra begge steder. Det ble i samarbeid med veileder avklart at datainnsamling kunne gjøres med en spørreundersøkelse. Studien starter med en gjennomgang av teori og bakgrunnsstoff for å undersøke hvordan andre studier samlet inn data, hvilke resultater de ga. Spørreundersøkelsen ble designet slik at den samlet inn nok data til å svare på forskningsspørsmålene. Men det ble også tatt med noen flere spørsmål for å se om det kunne finnes andre forklaringer på hva som påvirker bilandelen. Litteraturen pekte på ulike ting som reduserte bilbruk blant annet: boligtetthet (Næss, 1997), kollektivknutepunkt (Tennøy, et al., 2013), tilgang på bil/førerkort (Vågane, et al., 2011), husholdningsinntekt (Vågane, et al., 2011), parkeringstilbud (Christiansen, 2012). Spørreundersøkelsen inneholdt spørsmål som gjorde det mulig å få resultater om det litteraturen pekte på ville redusere bilandelen. Undersøkelsen ble gjennomført med programmet Questback, som er en nettbasert spørreundersøkelse. Spørsmålene ble laget som multiple choice slik at respondentene enkelt kunne svare og gjennomføre undersøkelsen på kort tid og god kvalitet. Metoden ble testet ut i en pilotundersøkelse som viste at undersøkelsen fungerte godt, men noen forbedringer ble gjort for å hindre feilsvar. Det ble kontaktet 23 virksomheter til å delta i studien og 14 av dem ønsket å delta. Til sammen hadde de 14 virksomhetene 1446 ansatte og 591 av dem svarte. Virksomhetene var lokalisert i ved de største kontorarbeidsplassene i Arendal og Grimstad. Dette ga et godt datagrunnlag for å vurdere om bilandelen varierte ulike steder i byen. Konklusjonen på forskningsspørsmålet viste at virksomheters avstand til sentrum ikke kunne predikere bilandelen til virksomheten. Virksomhetene hadde veldig ulike bilandeler og noen av dem hadde svært lave. Forklaringen på dette viste seg å være hvor stor andel med gratis parkering virksomhetene tilbød sine ansatte. Hvor mange av de ansatte som hadde tilgang på svært godt eller godt kollektivtilbud hadde også en signifikant påvirkning på bilandelen. Funnene ble gjort ved hjelp av lineær regresjonsanalyse og er nærmere beskrevet i kapittel 4. Den mest effektive måten å redusere bilandelen på kontorarbeidsreiser er og ikke tilby de ansatte gratis parkering. Virksomheten bør samtidig plasseres under 600 meter fra nærmeste holdeplass som har høy frekvens på kollektivtilbudet. Ligningen ser slik ut: Y=K+a×x Y=avhengig variabel, K=konstant, a=stigningstallet, x= uavhengig variabel Den lineære regresjonen som forklarer sammenhengen mellom bilandel og virksomhetens tilbud av gratis parkering er slik i Arendal og Grimstad: Y=48,347+0,384×x R=0,877, R^2=0,770, Sig.=0,0003 Y=Virksomhetens bilandel x=Andel gratis parkeringsplasser per ansatt Ligningen anbefales brukt for kontorarbeidsplasser i Arendal og Grimstad. Den predikerer med 99 % sannsynlighet riktig bilandel 77 % av gangene den brukes. Den er ikke gyldig for andre byer siden konstanten varierer mellom ulike byer. Effekten er lik i Oslo og Akershus, men konstanten er lavere selv om stigningstallet er veldig likt. Det ville vært interessant å vite hva som forklarer endring i konstanten mellom ulike byer.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleKontorarbeidsreiser i Arendal- og Grimstad
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber104


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel