Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredriksen, Henriette Bakke
dc.date.accessioned2015-10-16T11:31:00Z
dc.date.available2015-10-16T11:31:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356355
dc.description.abstractStudier omkring fysisk aktivitet, motivasjon og kroppsøving har i liten grad omhandlet sammenhenger mellom motivasjon og aktivitetsnivå i kroppsøvingen. Det er derfor blitt gjennomført et søk i tidligere forskning for å finne ut av hvordan ungdommers motivasjon påvirker aktivitetsnivået i kroppsøvingen. Kroppsøvingsfaget har vært et obligatorisk fag gjennom mange år, samtidig har samfunnet gjennomgått store endringer med tanke på kravet til hverdagslig fysisk aktivitet. Skolen og kroppsøvingsfaget vil derfor være en viktig arena for økt fysisk aktivitet i et folkehelseperspektiv. Deci & Ryan (2008a) forklarer at menneskers grunner for å handle, tenke og gjennomføre ulike aktiviteter ligger i bakgrunn for et menneskes motivasjon. Oppgaven opererer rundt tre teoretiske begreper bygget på Deci & Ryan (1985) og Ryan & Deci (2000a) sin teori om selvbestemmelse og Nicholls (1984) teori om måloppnåelse. Indre motivasjon, prestasjonsorientering og oppgaveorientering er begreper som er delaktige i forsøket på å forklare elevenes aktivitetsnivå i kroppsøvingen. Hensikten med studien er å undersøke påvirkningen av elevenes motivasjon på aktivitetsnivåer i kroppsøvingsfaget. Datainnsamlingen er gjort blant elever fra første klasse på den videregående skole. Trondheim, Fredrikstad og Sandefjord er byene som representerer utvalget på 240 elever. Idrettsfag, studiespesialiserende og yrkesfag er studieretningene elevene hører til. Akselerometer og spørreskjema er benyttet som måleinstrument. Gjennom regresjonsanalyser vil det undersøkes om det finnes signifikante påvirkninger mellom indre motivasjon og målorienteringer på aktivitetsnivået i kroppsøvingen. Kontrollvariabler som type aktivitet, aktivitetsnivå på fritiden og kjønn er med for å vurdere betydningen av indre motivasjon og målorientering. Elevenes skole og studieretning er med i de deskriptive analysene. Resultatene fra oppgaven viser at elevenes indre motivasjon har en signifikant påvirkning på aktivitetsnivået i kroppsøvingen. Målorientering viste ingen betydelig påvirkning. Det forklarer at indre motivasjon er viktigere enn målorientering for elvene i denne oppgaven og at høy indre motivasjon er det optimale for et høyere aktivitetsnivå i kroppsøvingen. Dette samsvarer med andre studier på feltet, som dog har en annen angrepsvinkling av begrepet. Anderssen et al. (2008) forklarer også at i demmes studie økter fysisk aktivitet i takt med økt indre regulert motivasjon. Kjønn viste en påvirkning på aktivitetsnivået som er i takt med fagtrenden. Type aktivitet og aktivitetsnivå på fritiden viste liten sammenhengnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMotivasjon og aktivitet i kroppsøvingsfaget : betydningen av indre motivasjon og målorientering for elevenes aktivitetsnivå i kroppsøvingsfaget på videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel