Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømman, Anders Hammer
dc.contributor.advisorLindstad, Håkon
dc.contributor.authorSnåre, Mats William
dc.contributor.authorHalfdanarson, Jon
dc.date.created2015-06-26
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:13997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353104
dc.description.abstractGlobal maritim transport utgjør mer enn 90% av internasjonal handel, og står for 3,3% av menneskeskapte CO2-utslipp (IMO, 2011; Buhaug et al., 2009). Det er forventet at disse utslippene vil øke med 150-250% innen 2050, dersom ingen grep blir gjort. Den siste IPCC-rapporten slår fast at klimagassutslippene fra transportsektoren må reduseres med minst 50% innen 2050, for å kunne nå målet om maksimalt 2°C temperaturøkning. Dette betyr at drastiske tiltak må gjøres innen maritim transport for å redusere klimagassutslippene. Lindstad et al. har publisert en rekke artikler (Lindstad, 2013; Lindstad et al., 2011a; 2011b; 2012a; 2012b; 2013a; 2013b) som adresserer disse utfordringene i de senere år, der han har utviklet og benyttet flere modeller for motorkraft, utslipp og kostnader for ulike skipskategorier og størrelser. Vi har bygget en modell som implementerer og integrerer disse sub-modellene til en helhetlig pakke med integrert LCA funksjonalitet. Modellen undersøker implikasjoner på både enkeltfartøy og flåtenivå for fartsreduksjon scenarier, samt undersøker alternative, mer slanke skrogdesign for bulkskip. I LCA-segmentet ser vi og på aspektene av skipsbygging, skipsavvikling og oppstrømsutslipp fra drivstoffproduksjon. Resultatene våre bekrefter at modell fungerer som tiltenkt, og til validering av Lindstads resultater. Våre resultater viser at en reduksjon på kun en knop fra opprinnelig hastighet på alle fartøyer, er nok til å redusere årlige utslipp med over 7%. Det er og mulig å redusere utslipp opp til 19,7% uten ekstra kostnader. Fartsreduksjon og lavere blokk-koeffisient virker som lovende tiltak til å redusere CO2 utslipp fra den globale skipsflåten. Funn fra både eksisterende litteratur og våre egne funn i denne studien styrker denne påstanden. Hvordan disse tiltakene implementeres i praksis er opp til politikere og styrende organer. De står overfor en enorm utfordring i årene som kommer, med tanke på kompleksiteten og de mange aspektene som må tas stilling til ved å ta i bruk og utnytte disse tiltakene.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell Økologi, Environmental Systems Analysis
dc.titleImplementation and application of an integrated framework for economic and environmental assessment of maritime transport vessels
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel