Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Henrik
dc.contributor.authorNedregård, Ida
dc.date.accessioned2015-10-06T11:30:14Z
dc.date.available2015-10-06T11:30:14Z
dc.date.created2015-06-05
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12776
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353017
dc.description.abstractEtterspørselen etter offentlige transportmidler og kollektivtransport øker, både for å tilrettelegge for mer miljø vennlig transportmidler og for de som ikke har et annet transportmiddel tilgjengelig. Denne masteroppgaven løser et ruteproblemet hvor en fleksibel transportflåte med biler og en mindre fleksibel kollektivtransportflåte er integrert for å skape et helhetlig transportmiddel, referert til som integrated dial-a-ride problem (IDARP). I dette ruteproblemet skal folk transporteres fra et hentepunkt til et sluttpunkt ved hjelp av flåtene tilgjengelige. De tilgjengelige flåtene bestå r av en bil flå te, hvor ruteplanen bestemmes helt fleksibelt så lenge noen spesifikke kvalifikasjoner holdes. I tillegg finnes det et kollektivnett hvor flåten har spesifikke ruter de må følge men hvor det er antatt at frekvensen på avganger er så høy at dersom en passasjer er satt av på stedet kan vedkommende reise med kollektivflåten med en gang. Passasjerene kan derfor bli transportert med den fleksible flåten enten hele veien eller de kan benytte seg av kollektivnettet hele eller deler av veien. I tillegg tillater modellen at folk kan gå mellom steder dersom avstanden er kort nok. Målet med problemet er å finne de billigste rutene for den fleksible flåten, med hensyn til antall biler, total avstand reist og tidsbruken av bilene. Kostnader for å holde kollektivnettet operativt og for å benytte kollektivnettet er ikke inkludert i modellen. For å forsikre seg om at kvaliteten på tjenesten ikke faller for mye er det lagt ved bø ter dersom folk må gå , bytte mellom biler eller kollektivnett, samt dersom total reisetiden øker utover direkte reisetid (bil kjører direkte fra hentested til leveringssted). Det er også lagt ved andre restriksjoner i problemet, for eksempel at passasjerene skal hentes innen et visst tidsvindu, eller at biler kun kan ha et visst antall passangerer i bilen samtidig eller kan kun brukes i en viss tid sammenhengende. Denne masteren gå r gjennom et utvalg av ulike studier gjort på liknende ruteproblemer. Først er eksakte og heuristiske løsningsmetoder diskutert, deretter ulike problemkarakteristikker, og til slutt noen tema rundt modellering og implementering av problemet. En buebasert IDAR formulering er gitt og problemet er løst ved å bruke en optimal løsningsmetode. Flere grupper med restriksjoner er lagt ved basis modellen for å minke kompleksiteten av å løse IP problemet, og for å finne et løsningsrom som representere det konvekse hullet bedre. De forskjellige gruppene er testet i en innledende analyse og en diskusjon rundt effekten på løsningskompleksiteten er gjennomført. Resten av analysen er fokusert rundt en teknisk og en økonomisk diskusjon av problemet nå r ulike problem karakteristikker og faktorer er endret. De tre problem karakteristikkene omhandler muligheten til (1) å bytte mellom biler eller å bruke kollektivnettet, (2) transportere flere passangerordre samtidig i samme bil, og (3) la folk gå mellom ulike steder. I tillegg er enkelte faktorer som omhandler bilflåten og ordrene endret, og diskutert ut fra en tekniske og økonomiske standpunkt. Enkelte faktorer som omhandler modellering og implementering av problemet er også sett på i analysen. Generelt, å inkludere problem karakteristikker og faktorer i problemformuleringen som skaper økt fleksibilitet for ruteproblemet, og gjø r det mulig å finne billigere ruter, kompliserer problemet og gjø r det tyngre å lø se til optimalt. Implementeringen av dette problemet klarer å lø se små instanser med fem kollektivsteder, en node for hvert sted og ni ordre, eller fem kollektivsteder, to noder per sted og syv ordre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell økonomi og teknologiledelse
dc.titleThe Integrated Dial-a-Ride Problem - Balancing Costs and Convenience
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber148


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel