• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design-optimalisering av profilbasert fagverkselement for traffikkmaster og-portaler

Steen, Marius
Master thesis
Thumbnail
Åpne
14021_FULLTEXT.pdf (2.191Mb)
14021_COVER.pdf (181.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2350222
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [2514]
Sammendrag
Lattix AS har utviklet og produsert lette og kollisjonssikre aluminiumsmaster til portalsystemer hovedsakelig for trafikkanvendelser siden 1995. I kombinasjon med lav vekt er produktene deres konkurransedyktige grunnet egenskaper som enkelt design, lave vedlikeholdskostnader, fleksible kundetilpassede løsninger og et fint utseende. Hovedutfordringen med veiportalene er å ha lavest mulig kostnader for å opprettholde konkurransedyktigheten. I den forbindelse ser man behovet for å utvikle et nytt profilbasert konstruksjonselement med fokus på de største driverne stivhet-styrke, kostnader, materialeffektivitet, vekt og redusere belastninger. Ved hjelp av tett samarbeid med Lattix AS er det avdekket kriterier og forbedringsmuligheter av dagens løsninger basert på krav fra vegvesenet og Lattix AS. I den forbindelse er det utviklet alternative konseptuelle løsninger som beregnes etter Norsk Standard NS EN-1991-1-4 «Laster på konstruksjoner Del 1-4: Allmenne laster Vindlaster» som grunnlag. Ved hjelp av innovative metoder og FE-analyser er det valgt et hovedkonsept som videre utvikles med hensyn til optimaliseringsstrategier, med en målsetting hvor lav vekt og lave kostnader er av stor betydning for å oppnå et konkurransedyktig produkt. Etter optimalisering av valgt hovedkonsept og et enkelt kostnadsoverslag, har man klart å utvikle en løsning av et konstruksjonselement som har lavere vekt, bedre stivhetsegenskaper og reduserte kostnader.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit