Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorHusøy, Oliver
dc.date.accessioned2015-10-05T14:46:35Z
dc.date.available2015-10-05T14:46:35Z
dc.date.created2014-12-16
dc.date.issued2014
dc.identifierntnudaim:12294
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2349775
dc.description.abstractOppgaven undersøker kostnadsutvikling i vegprosjekt med utgangspunkt i forskningsspørsmålet Hvordan vil kostnadsutviklingen av vegprosjekt påvirkes av at en eller flere av rammebetingelsene endres? . For å svare på spørsmålet er det undersøkt hvilke rammebetingelser som finnes i vegsektoren for øyeblikket, hvilke mulige endringer som finnes, basert på forslag fra ulike aktører, og det er kartlagt hvordan kostnadsutviklingen har vært frem til i dag. Til sist er det undersøkt hvilke mulige besparelser som kan oppnås gitt at noen av rammebetingelsene endres. Oppgaven finner at kostnadsutviklingen fra et prosjekt kommer inn i Nasjonal transportplan (NTP) til det er ferdig bygget har vært 51 pst dersom kostnadene prisjusteres med konsumprisindeksen (KPI) og 38 pst. dersom de prisjusteres med Byggekostnadsindeksen for veganlegg (VAI) som har økt om lag dobbelt så mye som KPI de siste ti årene. Dette er lavere enn tidligere undersøkelser har funnet, som kan tyde på at kostnadsanslagene er i ferd med å bli bedre. Denne undersøkelsen er utført på 61 ferdigstilte eller oppstartede prosjekter (44 er ferdigstilte). For å undersøke konsekvensene av å endre rammebetingelsene er det gjennomført en undersøkelse basert på nesten alle vegprosjekter i investeringsporteføljen i gjeldende Nasjonal transportplan 2014-2023, inkl. bompengebidrag. Denne utgjør om lag 205 mrd. 2014-kr. Gitt de kostnadsøkningene som er avdekket, blir det estimert et nullalternativ hvor det ikke gjøres noen endringer. I dette nullalternativet er det behov for ytterligere 65 mrd. 2014-kr for å bygge de samme prosjektene, fordi man må regne med at de øker i kostnad. Dette utgjør om lag en 30 pst. økning. Det er videre presentert noen fremtidige scenario hvor rammebetingelsene endres på ulike måter. I disse scenarioene vises det til sammensetninger av rammebetingelser som estimeres til å gi mellom en og to tredjedelers lavere ekstrabehov. Med andre ord vil det være behov for ytterligere midler utover de 205 mrd.kr., men dette behovet kan reduseres gjennom å endre rammebetingelsene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Anleggs- og produksjonsteknikk
dc.titleKostnadsutvikling i vegprosjekt - Konsekvenser av endrede rammebetingelser
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber161


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel