Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amundnb_NO
dc.contributor.advisorJakobsen, Pål Drevlandnb_NO
dc.contributor.advisorMyklebost, Ketilnb_NO
dc.contributor.authorEinarson, Michaelnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:34:43Z
dc.date.available2014-12-19T11:34:43Z
dc.date.created2014-10-14nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier755528nb_NO
dc.identifierntnudaim:10626nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/233220
dc.description.abstractEntreprisen UFP-08 Eidanger er et komplekst jernbaneprosjekt som er en av fire grunnentrepriser i parsell nr. 12 mellom Farriseidet-Porsgrunn. Eidangertunnelen er hoveddelen i entreprisen UFP-08 Eidanger. Den største utfordringen for prosjektet er den kritiske sonen ved Tveitanlia.Den kritiske sonen består av lav fjelloverdekning med en minste masseoverdekning på 8,0 m. I forbindelse med kartlegging av terrenget har det blitt gjennomført gode forundersøkelser i prosjektet. Det å få kartlagt den kritiske sonen i god tid før utførelsen har åpnet flere valgmuligheter med å forsere den kritiske sonen. Denne oppgaven skal vurdere seks ulike drivemetoder i forbindelse med den kritiske sonen. Det er lagt vekt på å vurdere metodene med hensyn på kriteriene: teknikk, ressursbruk/framdrift, miljø og risiko. TBM driften ble tidlig eliminert av den enkle grunn at tunnellengden er for kort til at den kan være konkurransedyktig på pris i forhold til konvensjonell drift. To andre drivemetoder ble også tidlig eliminert i forhold til kriteriene. En viktig del av oppgaven vil være å tilegne seg kompetanse innen de ulike drivemetodene. Flere av drivemetodene er veldig komplekse og vil kreve et mer detaljert arbeid. Den tilegnede kompetansen vil senere i oppgaven brukes til å bearbeide de andre kriteriene. For hver drivemetode vil det komme et forslag på hvordan en kan løse forseringen ved Tveitanlia. Arbeidet med å beregne hvor lang tid det vil ta å forsere den kritiske sonen har en utarbeidet gjennom tallmateriale fra Implenia Norge AS. I beregningene er tunneltverrsnittet på 152,2m2 likt for alle drivemetodene. Lengden på den kritiske sonen varierer med valget av drivemetode. Med drivemetoden "cut and cover" inngår det store mengder med graving og sprengning av den kritiske sonen fra dagen. Her må store mengder med masser mellomlagres på anlegget. En slik løsning vil gi en betydelig høyere risiko for at en uønsket hendelse skal finne sted. Med de to andre drivemetodene reduseres risikoen grunnet arbeid i fra tunnelen.Resultatene fra de vurderingene som har blitt gjort i oppgaven viser at metoden Pantex gitterbuer og Ischebeck spilingbolter er det beste valget til å forsere den kritiske sonen. De fire hovedkriteriene i at denne metoden velges fremfor de andre er: Helheten av den tekniske løsningen, ferdigstillelsestiden, risikoanalysen og at arbeidet gjøres i fra stuff.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleEidangertunnelen: Valg av drivemetode ved forsering av kritisk sonenb_NO
dc.title.alternativeThe Eidanger tunnelnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber139nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel