Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBohne, Rolf Andrénb_NO
dc.contributor.advisorDrevland, Frodenb_NO
dc.contributor.authorRøstadli, Mariannenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:33:34Z
dc.date.available2014-12-19T11:33:34Z
dc.date.created2014-08-28nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier741694nb_NO
dc.identifierntnudaim:10950nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232989
dc.description.abstractJordas klima har endret seg merkbart de siste hundre årene og FNs klimapanel antar at denne temperaturøkningen i hovedsak er forårsaket av klimagassutslipp. Byggebransjen er skyld i deler av klimagassutslippene, og dette danner bakgrunnen for denne oppgaven.Oppgaven omhandler i stor grad byggeprosjektet Åsveien skole, i Trondheim. Åsveien skole er et pilotprosjekt i statens satsing «Fremtidens byer». Dette innebærer at prosjektet benytter en rekke løsninger som presser utslippene av klimagasser kraftig ned. Hovedmålet med oppgaven var å besvare tre forskningsspørsmål:1)Hvilke holdninger har ulike aktører i byggeprosessen til å gjennomføre CO2-besparelser? 2)Kan det settes en pris per kilo CO2-ekvivalenter som spares ved byggeprosjektet Åsveien skole? 3)Tjenes merkostnadene inn, sett i et levetidsperspektiv? For å besvare forskningsspørsmål nummer en ble intervju benyttet som metode. Intervjuobjektene var fire aktører med ulike roller i byggeprosessen ved Åsveien skole. Forskningsspørsmål nummer to og tre krevde kostnadsberegninger ved hjelp av et sammenligningsbygg og en omfattende prisoversikt. Sammenligningsbygget ble antatt å være bygd opp av vanlige og tradisjonelle løsninger, som oppfyller kravene i TEK 10, både når det gjelder bæresystem, tak, vegger og kledning. Prisdata ble hentet fra Norsk Prisbok, og supplert med informasjon fra leverandører. Intervjurunden ga et klart inntrykk av at bransjen er motivert for å gå i en mer klimavennlig retning. Alle aktørene så verdien av kunnskap rundt klimavennlig bygging, og var positive til dette. Det kom tydelig frem at aktørene så miljøengasjement som et potensielt konkurransefortrinn. Hovedargumentet for å benytte klimagassregnskap.no er kunnskapen man erverver fra bruken av verktøyet. Konsekvenser av valg synliggjøres på en god måte, og produkters klimapåvirkning kan defineres som en vektet faktor. Ved å sette fokus på klimagassutslipp, gjennom klimagassregnskap.no, drives bransjen i en mer miljøvennlig retning. Her må bransjen satse på innovasjon og videreutvikling. Merkostnaden ved å bygge løsninger som både senker klimagassutslippet og oppfyller kravene til passivhus ved Åsveien skole, er i følge beregningene omtrent 8,3 millioner kroner. Dette tilsvarer kun 2 % av byggets investeringskostnad. Kobles merkostnadene opp i mot CO2-besparelsene kan kostnaden settes til 180 øre per sparte kg CO2-ekv. Til sammenligning er CO2-avgiften for bensin omtrent 40 øre/kg CO2-ekv. Bygget har lavere energikostnader og vedlikeholdskostnader for blant annet utvendig kledning. Den økte investeringskostnaden tjenes dermed inn i løpet av en periode på 33 år.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleHva koster mest, å gjennomføre klimagassreduksjoner eller ikke?: En casestudie av byggeprosjektet Åsveien skolenb_NO
dc.title.alternativeWhat costs the most, to implement Greenhouse Gas reductions or not?: A Case study of the Construction Project Åsveien Schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber135nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel