dc.contributor.advisor | Lia, Leif | nb_NO |
dc.contributor.author | Vik, Kjell Inge Langeland | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:32:36Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:32:36Z | |
dc.date.created | 2014-01-17 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 688868 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:10274 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/232782 | |
dc.description.abstract | Mange norske kraftverksystem er bygget ut med bekkeinntak i tillegg til vanlige kraftverksinntak. Inntak av typen Tyrolerinntak fungerer vanligvis svært bra under typiske norske forhold med liten sedimenttransport, men de er i liten grad tilpasset forhold med mye løsmasser i vannet. I dag baserer de fleste løsninger for fjerning av sedimenter fra bekkeinntak seg på manuell fjerning ved hjelp av for eksempel gravemaskin. Ved å benytte seg av en modell av Statskrafts Tyrolerinntak ved Stasjonselv i Skjomen i Narvik har det i denne oppgaven blitt sett på ulike spyleløsninger for denne typen inntak. Modellen ble bygget, men ikke skikkelig testet, av Magnus Buuer våren 2012. De ulike løsningene som er testet består i hovedsak av tre alternativ: Spyling gjennom luke som står parallelt ved siden av inntaket, spyling under inntaket og spyling normalt på strømningsretning (sidespyling). Resultatene viser at alle løsningene fungerer bra i inntak av denne størrelsen (cirka 130m2, 400m3). Cirka 90% av sedimentene spyles på 10-15 minutter for de fleste løsninger og vassføringer, men ønsker man å spyle 100% av sedimentene er det spyling under inntaket som sannsynligvis er det beste alternativet. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for vann- og miljøteknikk | nb_NO |
dc.title | Tyrolerinntak - Spyling av sedimenter | nb_NO |
dc.title.alternative | Tyrolean Intake - Flushing of Sediments | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 44 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |