Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjolden, Trond Kristiannb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:27:20Z
dc.date.available2014-12-19T11:27:20Z
dc.date.created2010-12-06nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier374837nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/231736
dc.description.abstractProblemstillingen i følgende oppgave omhandler utvikling og testing av en prosessmodell for kartlegging av eksisterende kontorløsninger i Statoil. Modellen er i hovedsak forankret i ledende standarder og øvrig relevant teori. For å teste innholdets bruksverdi og validitet, har modellen blitt benyttet i en kartlegging av kontorløsningen til forretningsområdet PRO ved Statoil Vækerø. Gjennom en casestudie med dokumentanalyse, befaringer og intervjuer har relevant informasjon blitt innhentet, og denne informasjonen har avslutningsvis dannet grunnlaget for forslag til konkrete fysiske endringstiltak. Som et ledd i forsøket på å standardisere arbeidet innen Facility Management og veilede organisasjoner i deres arbeid med å utvikle og forbedre sine prosesser, er det utarbeidet en felles europeisk standard i to deler, ”NS-EN 15221-1 – Fasilitetsstyring, Termer og definisjoner” og ”NS-EN 15221-2 – Fasilitetsstyring, Veiledning for avtaler”. Disse standardene er ledende dokumenter innen FM-disiplinen som annet relatert arbeid er ment å skulle følge. Førstnevnte standard definerer fagområdet på et overordnet nivå, og grunnlaget for denne definisjonen er en prosessbasert tilnærming til styringssystem, beskrevet nærmere i standardene i ISO 9000-serien. Målet med et prosessbasert kvalitetsstyringssystem er til enhver tid å oppnå størst mulig tilfredshet for kunder, leverandører og interne brukere. Da det alltid vil være interne og eksterne faktorer som påvirker og endrer organisasjoner over tid, er det tilsvarende viktig å etablere og anvende prosesser for å utvikle og forbedere eget system. Endringer i systemet vil da kontinuerlig svare til denne dynamikken og sikre optimal tilpasning. Ved nøyaktig samme argumentasjon er det behov for veldefinerte prosesser innen Facility Management og Space Management som innenfor de gitte fysiske rammer sikrer best mulig løpende tilpasning til organisasjonen og dens kjernevirksomhet. GBS har de senere år hatt høyt fokus på å dokumentere og forbedre interne arbeidsprosesser for å levere gode produkter og tjenester til sine kunder. Som del av dette har også FM-funksjonen gjennomgått en profesjonalisering i takt med stadig vekst og økt behov for effektivisering og standardisering av egne prosesser. Fra intervjuene fremgår det at både forvalter og brukere kommuniserer godt og opplever dagens system som tilfredsstillende for begge parter. Resultatene fra kartleggingen har i stor grad underbygget inntrykket av et velfungerende styringssystem og høy grad av brukertilfredshet. Allikevel er det enkelte forhold ved dagens kontorløsning som har et forbedringspotensiale:- Skjerming mellom prosjektene- Visuell skjerming i landskapet- Støyskjermende tiltak i traffikerte områder- Stilleromsdekning og lydisolering av disse- Differensiering av møterom- Bedre arealutnyttelse i blokk A og D enn blokk B og C- Sikkerhet i forhold til eksterne prosjektdeltakere- Fleksibilitet De tre førstnevnte punktene kan utbedres ved hjelp av nokså enkle grep, mens de resterende er mer kostbare og krever større grad av planlegging. PRO er i stor grad særpreget ved sin måte å jobbe på, med prosjektbaserte arbeidsprosesser og spredte lokasjoner både nasjonalt og internasjonalt. Dette gir en dynamikk og uforutsigbarhet som stiller klare krav til de fysiske omgivelser. På tross av de ovennevnte endringsbehov, ser allikevel dagens kontorløsning ut til å fungere tilfredsstillende, sett i lys av forretningsområdets arbeidsprosesser og organisasjonens målsetninger for øvrig. Kontroll og styring med dokumenterte arbeidsprosesser er i dag internasjonalt anerkjent som det viktigste bidraget til å oppnå ”best in class performance”, uavhengig av bransjer. Mer konkret er hensikten med en slik prosessorientering å oppnå at de involverte aktørene får en felles forståelse for hva som må gjøres, hvem som skal gjøre hva og hvilken rekkefølge og ressursbruk som kreves. Resultatet er derigjennom størst mulig tilfredshet for kunder, leverandører og interne brukere. Med dette som bakteppe, er forfatterens prosessmodell tenkt brukt som en sub-prosess blant Statoils etablerte prosesser vedrørende Workplace Management. Prosessen kan utføres uavhengig av andre prosesser, og målet er å påvise behov for fysiske endringstiltak ved eksisterende kontorløsninger.I utviklingen av prosessmodellen har det vært utfordrende å avgrense omfanget, ettersom kontorløsninger utfra et teoretisk perspektiv har både tekniske-, arkitektoniske- og organisasjonsmessige aspekter. Hensikten er at kartleggingsprosessen ikke blir altfor omfattende, slik at den kan fungere som en integrert del av organisasjonens FM-prosesser og utføres med jevne mellomrom. Utfra en totalvurdering kan prosessmodellen sies å ha moderat grad av reliabilitet, med den hovedbegrensning at kartleggingen gir mye kvalitativ informasjon. Modellen legger videre opp til en god balanse mellom input fra brukere og uavhengige målinger, og de ulike kartleggingsaktiviteter evner å utfylle hverandre på en hensiktsmessig måte. Prosessen har gitt grunnleggende kjennskap til forretningsområdet og dets krav og behov, samt avdekket flere konkrete områder for potensielle fysiske endringstiltak. Videre har modellens innhold en grunnleggende forankring i ledende standarder og solid forskningsarbeid innen fagområdet. Når disse forholdene sees i sammenheng med modellens avgrensning og tilpasning for det aktuelle formål, har modellen etter forfatterens syn høy bruksverdi og god validitet.Da modellen slik den er utviklet beskriver prosesser kun på et overordnet nivå, vil det kreves en videre detaljering og revisjon av prosessene for å kunne ta den i bruk. Dette innebærer blant annet bestemmelse av prosessrekkefølge, kriterier for anvendelse og kontroll, vurdering av nødvendig ressursbruk og bestemmelse av roller og ansvar.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleKontorutforming i Statoil: Utvikling av prosessmodel for kartlegging av kontorløsninger og en casestudie av PRO Statoil Vækerønb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel