Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMedalen, Tornb_NO
dc.contributor.authorJensen, Stine Skaugnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:21:51Z
dc.date.available2014-12-19T11:21:51Z
dc.date.created2013-10-29nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier660253nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/231051
dc.description.abstractBakgrunn: Samfunnet står overfor store utfordringer med å løse transportproblemer i vegnettet for å tilrettelegge for myke trafikanter og redusere biltrafikken. Denne oppgaven tar for seg hvordan tunnel er egnet som problemløser ved tettstedsutvikling og som effektivisering av gjennomgangstrafikk. Hva slags faktorer er med på å bestemme hva slags vegløsning som er riktig for tettstedet skal undersøkes i oppgaven. Caset som undersøkes i oppgaven er rv.4 i Nittedal. Rotnes er det nest største tettstedet i Nittedal og området som skal undersøkes. Metode: For å belyse problemstillingen har det blitt utført dybdeintervjuer med aktører som har deltatt i prosessen, og har fagkunnskap om temaet. Informantene som er intervjuet er fra: Statens vegvesen, Nittedal kommune, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Akershus fylkeskommune og Vegdirektoratet. Det er også utført dokumentanalyser for å få mer kunnskap om problemstillingen og caset som undersøkes i oppgaven. Resultater: Resultatene fra dybdeintervjuene har vist at det er en uenighet mellom kommunen og Statens vegvesen om hva som er riktig løsning for Nittedal. Statens vegvesen konsekvensutredning konkluderer med at veg i dagen er den mest samfunnsøkonomiske løsningen i Nittedal. Prinsippnotatet for Gjelleråsen-Roa er en rapport som er vedtatt av regjeringen som konkluderte med at tunnel er for dyrt å akseptere nå frem til 2030, og at det heller bør tilrettelegges for kollektivtilbud / myke trafikanter. Nittedal kommune mener at tunnel er riktig løsning begrunnet med ønsket om tettstedsutvikling og framtidig trafikk. Konklusjon: Å bruke tunnel som vegløsning for å frigjøre arealer kan være riktig i noen områder. En tunnel ekskluderer myke trafikanter. Å bygge tunnel i Rotnes for at kommunen skal få et attraktivt sentrum blir en kostbar løsning som gir for lite nytte. Statens vegvesen og kommunen vektlegger mål og prosess forskjellig. Statens vegvesen må tenke mer helhetlig, mens kommunen tenker på de lokale interessene innbyggerne har. Det virker som Nittedal kommune har planlagt sentrumsutviklingen med tanke på tunnel i fremtiden. Det viktigste grepet for kommunen nå er å få realisert sentrumsutviklingen slik at Statens vegvesen går med på omlegging av rv.4 i en bue forbi Rotnes. Når tunnel er riktig løsning er det vanskelig å gi noe fasit svar på med tanke på datainnsamlingen som er gjort i oppgaven. Tunnel er nok et nyttig virkemiddel når det kommer til å fjerne gjennomgangstrafikk for å redusere støy for boligområder, men å bruke en tunnelløsning som et verktøy for at kommunen skal få den utviklingen de ønsker er for kostbart. Det er utfordringer med hovedveger i tettsteder, men rv.4 i Rotnes er mer en barriere mellom tettstedet og landskapet enn en barriere for sentrumsfunksjonene.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og billedkunst, Institutt for byforming og planleggingnb_NO
dc.titleTunnel som problemløser: Et casestudie av rv.4 i Nittedalnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og billedkunst, Institutt for byforming og planleggingnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel