De Røde Skoene - et kunstnerisk og teoretisk forskningsprosjekt om teater for de aller minste
Abstract
Avhandlingen presenterer et kunstnerisk forskningsprosjekt om teater for barn under tre år, der forskeren var kunstnerisk ansvarlig. Som kunstner og forsker undersøkte Lise Hovik teaterhendelsen gjennom tre ulike kunstneriske kontekster (forestilling, installasjon og improvisert dansekonsert). Barna ble invitert til fri og frivillig deltakelse underveis i forestillingene, og ulike former for interaksjon og improvisasjon mellom utøvende kunstnere og barn ble utforsket.
Teaterhendelsene, som ble dokumentert med bilder, video, samtaler og skrevne tekster, utgjorde et mangfoldig forskningsmateriale. Materialet ble analysert med utgangspunkt i teorier om performativ estetikk. Betydningen av nærvær og grenser, både det fysiske nærværet i teaterrommet og den skapende interaksjonen mellom utøvere og barn ble vektlagt i analysene. Videre ble betydningen av lek og improvisasjon eller det forskeren velger å kalle musisk kommunikasjon avgjørende. I forskningsprosjektets siste fase eksperimenterte hun kunstnerisk med ulike former for interaktiv dramaturgi, der forholdet mellom fri lek og komponert kunstnerisk innhold ble satt i spill. Hendelsenes mange ulike praksis-perspektiv (barna, de voksne, utøverne, regissøren, forskeren) krevde kritisk metodologi utviklet innenfor feltet kunstnerisk forskning.
Som vitenskapelig forskningsprosjekt har De Røde Skoene tråkket på grensene mellom teori og praksis, vitenskap og kunst. Et klart forskningsfokus, avgrensede forskningsspørsmål og et teoretisk fundert perspektiv er i dette prosjektet krysset med et praksis-basert og performativt forskningsperspektiv. Både skapende og utøvende erfaringer sammen med kunstneriske praksis-refleksjoner har spilt en avgjørende rolle.
Det kunstneriske og vitenskapelige resultatet, i form av en rekke forestillinger og en artikkel-basert avhandling, kan betegnes som et møtested (romlig, kroppslig, tekstlig) mellom lek, kunst, teori og refleksjon, der begreper og erfaringer om kroppslig, lyttende, affektiv og musisk kommunikasjon mellom kunstutøvere og barn formuleres og utdypes. Abstract
This work presents an artistic research project on theatre for the very young (0-3 years old), in which the researcher was the artistic director. As an artist and researcher Lise Hovik investigated the theatre event through three different artistic contexts (performance, installation and improvised dance concert). The children were given the opportunity to play and interact with the performers during the shows, and caused a wide range of different forms of interaction and improvisation between the performers and children.
The theatre events, which were documented with pictures, video, research conversations and written texts, constituted a diverse research material. In the research anaysis, which was mainly based on performative aesthetics, the significance of presence was emphasized. Actually being present in the live theatre event, the performers’ bodily presence, and the making presence in children’s playing were evident findings. Further the significance of musical communication was studied more closely. In the last phase of the research process the researcher conducted artistic experiments with different forms of interactive dramaturgy in which the relation between free playing and composed elements were put on stage. The multiple practice perspectives concerning the children, adults, performers, director and researcher called for new and critical methodology developed within the field of artistic research.
As a scientific research project The Red Shoes Project has stepped on the borders between theory and practice, science and art. A clear focus, delimited research questions and a theoretically based perspective is in this project intersected with a practice-based and performative perspective, in which performance experiences and artistic reflections play a crucial part.
The artistic and scientific result, in the shape of a series of performances and an article-based thesis, can be described as a meeting place between playing, art, theory and reflection on which the concepts and experiences of bodily, affective and musical communication are articulated and developed.
An English presentation of this artistic research project is available as a web publication in Journal for Artistic Research. Nr. 16 (2018) The Red Shoes Project Revisited https://www.researchcatalogue.net/view/56059/56060