Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAllern, Tor Helgenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:17:52Z
dc.date.available2014-12-19T11:17:52Z
dc.date.created2003-06-19nb_NO
dc.date.issued2003nb_NO
dc.identifier125016nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-5213-4nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/228798
dc.description.abstractAvhandlingen undersøker erkjennelse i drama og dramapedagogikk ved å se på forholdet mellom dramaturgi og epistemologi, ut fra den idé at ulike dramaturgier er knytta til ulike kunnskapssyn og kunnskapsprosesser. Den tar utgangspunkt i manglende dramaturgisk bevissthet i norsk dramapedagogikk, og anvender et omfattende historisk materiale for å belyse hvilke epistemologiske konsekvenser valg av dramaturgi kan ha. Jeg undersøker kunnskapsprosessen i drama og dramapedagogikk ved å avdekke hvilke tenkemåter som ligger til grunn for ulike dramaturgier. Jeg analyserer først forholdet mellom dramaturgi og kunnskapssyn hos de engelske dramapedagogene Dorothy Heathcote og Gavin Bolton for å finne spor til den videre undersøkelsen. De sentrale begrepene er syklisk, lineær, mimesis, plot, katarsis og Verfremdung, som analyseres i forhold til ulike historiske dramaturgiske modeller; syklisk (myten), klassisk (Aristoteles, fransk klassisisme), sirkulær (Beckett), episk (Brecht), episodisk (performance), metafiksjonell (performance) og melismatisk (joik, Fosse). Avhandlingen avdekker vesentlige dramaturgiske forskjeller i dramapedagogikk, og finner en sterkere påvirkning fra klassisk dramaturgi enn forventet. Den peker også på en alternativ tradisjon, som vi finner i en bred rituell og fortellende tradisjon, i sen-moderne teaterformer og i dramapedagogikk, spesielt hos Heathcote.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherDet historisk-filosofiske fakultetnb_NO
dc.subjectArts and literatureen_GB
dc.subjectHUMANITIES and RELIGION: Aesthetic subjectsen_GB
dc.titleDrama og erkjennelse.: En undersøkelse av forholdet mellom dramaturgi og epistemologi i drama og dramapedagogikknb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber448nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for kunst og medievitenskapnb_NO
dc.description.degreedr.art.nb_NO
dc.description.degreedr.art.en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel