På vei til multimediale skriveprosesser. Ungdommers teskter på Verdensveven i didaktisk perspektiv
Abstract
Avhandlingen er tredelt, og har en klar struktur når de mest sentrale kapitlene ses i forhold til hverandre:
Kapittel 2 omhandler elevers skriving av hypertekster i skolen (HS).
Kapittel 4 dreier seg om ungdommers skriving av multitekster i fritida (MF).
Kapittel 5 gir perspektiver på hva som må til for at skolen skal kunne realisere gode prosjekter med skriving av multitekster (MS).
I kapittel 1 beskriver og drøfter jeg utfordringer og problemer knyttet til metode og forskningsetikk, mens det omfattende kapittel 3 presenterer aspekter ved den personlige hjemmesida som sjanger og kjennetegn ved multitekst som tekstteknologi. Særlig i kapittel 3 er det forsøk på hensiktsmessig begrepsutvikling og vurdering av multimediale virkemidler samt medieteori og teori om ungdommenes arbeidsprinsipper (bricolage, remediering).
Strukturen i avhandlingen er også organisert etter en tidsakse: Hypertekst uten ulike medieinnslag (kapittel 2) er stort sett forlatt, mens skriving av multitekst i skolen (kapittel 5) i det store og hele hører framtiden til.12