Institutt for lærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 3400
-
Students’ experiences of Bildung and education: Is it in accordance with Norway’s curriculum policy?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This qualitative study examined how a selected sample of 15 to 16 year-old Norwegian pupils experience Bildung (all-around development) and education in their schooling, and how those experiences are in coherence with the ... -
Environmental Activism for “Common Home”: Through the Documentary “My Octopus Teacher”
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This chapter presents an overview of knowledge processes interconnected with two main perspectives, the so-called Euro-American scientific way and the indigenous ways. Taking these two different perspectives, we will revisit ... -
Editorial: Persistent Inequality in Urban Educational Organizations -Current Issues and Possible Solutions
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Introduksjon til Samsang gjennom livsløpet
(Chapter, 2022) -
Forståelser av forberedelse til (skole)livet
(Chapter, 2023)Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper ... -
Språkbruk i den nye læreplanen i musikk: Et kritisk blikk på kjerneelementet Oppleve musikk i lys av de utdanningspolitiske intensjonene med fagfornyelsen (LK20) Hvordan erfarer musikklærere bruken av kjerneelementet «oppleve musikk» i sin planlegging og gjennomføring av undervisning i musikkfaget i grunnskolen, og hvordan står disse erfaringene i lys av de politiske og faglige intensjonene med reformfornyelsen LK20?» Masteroppgave i musikkdidaktikk – Grunnskolelærerutdanning 1.-7. Veileder: Øyvind Johan Eiksund Desember 2023 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap Institutt for lærerutdanning
(Master thesis, 2023)Abstract This master's thesis in music didactics is based on the situation of the newly implemented (Autumn 2020) education reform in Norway named Curriculum (LK20). The focus of the study are on the new Music Subject ... -
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
(Chapter, 2023) -
Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole
(Chapter, 2023) -
Teachers' ethic of play care
(Chapter, 2024)This study addresses ethical challenges Norwegian first-grade teachers face when scheduling play. Choosing play as an educational content is understood as ethical because it affect children’s life in school and is part of ... -
Composing on iPad as Middle Ground Education
(Chapter, 2020) -
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This study introduces a framework for analyzing opportunities for mathematical reasoning (MR) in school mathematics, using MR-relevant claims and their derivation as the unit of analysis. We contend that this approach can ... -
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes»
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne studien undersøker hvordan transungdom har opplevd kroppsøving i skolen. Vi søker å forstå hva barrierene i kroppsøvingsfaget består i, og hva som har skapt rom for deltakelse på tross av disse. Studien er basert på ... -
Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er ... -
Challenges and opportunities for classroom-based formative assessment and AI: a perspective article
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The integration of artificial intelligence (AI) into educational contexts may give rise to both positive and negative ramifications for teachers’ uses of formative assessment within their classrooms. Drawing on our diverse ... -
Discurso multimodal em sala de aula: gestos e proxêmica na interação professor-estudante
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Este artigo pretende destacar a relevância de estudos sobre o discurso de sala de aula, a partir de uma perspectiva multimodal, focalizando o modo como os gestos (linguagem não verbal) participam dos processos de significação ... -
Gestural embodiment of spatial schematic information in motion-based and static space-based metaphors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In this study, we examined the types of gestures that occurred with motion-based, static space-based, static object-based, and static event-based metaphors. A group of participants listened to three short stories and then ... -
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som ... -
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In this study, we investigate how variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiencesof remote schooling during the Covid-19 pandemic in Norway. We draw on a unique dataset of qualitative ... -
Teacher Educatorsʼ Perceptions of Flipped Classroom in Teacher Education: Insights from EFL Teacher Educators in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The Flipped Classroom (FC) is a popular pedagogical instruction model in education with a steady increase in the number of studies in teacher education (TE). However, few studies focus on teacher educatorsʼ perspectives ...