Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 420-439 of 3830
-
"De har gitt meg lysten, de har gjort meg god til å lese". En undersøkelse om arbeid med litteratur og lesing på et tredjeklassetrinn
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å belyse et tredjeklassetrinn sin undervisningspraksis i tilknytning deres arbeid med litteratur og lesing. Det settes også søkelys på elevenes responser til undervisningen og hvordan ... -
«De har tid til meg. Tid til å prate, tid til å lære, tid til å ... Ja, følge opp» En kvalitativ studie av elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud. Vår faglige interesse for det spesialpedagogiske feltet og erfaringer fra tidligere arbeids- og praksisplasser har påvirket ... -
«De har tid til meg. Tid til å prate, tid til å lære, tid til å ... Ja, følge opp» En kvalitativ studie av elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er elevers opplevelse av inkludering ved alternative opplæringstilbud. Vår faglige interesse for det spesialpedagogiske feltet og erfaringer fra tidligere arbeids- og praksisplasser har påvirket ... -
«De kan faktisk bli Erna Solberg» - En kvalitativ intervjustudie av tre læreres erfaringer med tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Lesing og skriving er to grunnleggende ferdigheter elever må mestre for å innfri skolens forventninger. Elever med lese- og skrivevansker er derfor avhengig av en godt tilrettelagt og tilpasset opplæring. Denne studien ... -
De rurale versus de urbane ungdommenes mulighetsrom
(Master thesis, 2024)Denne studien ser nærmere på hvilken betydning nåværende bosted og kjønn har for refleksjonene ungdommer gjør rundt sine framtidsutsikter for yrke og bosted. Dataene mine er hentet fra hundre elever fordelt på tre forskjellige ... -
De sårbare (super) barna under covid-19.
(Master thesis, 2022)Kjært barn har mange navn sies det. Usynlige barn, utsatte barn, sårbare barn er noen av mange ulike begrep som brukes om barn og unge som vokser opp under utsatte levevilkår. Den daværende statsministeren Erna Solberg ... -
"De sier det på en snillere måte her, forstår du?": En kvalitativ studie av minoritetselevers erfaringer med historieundervisning, og deres opplevelse av historieundervisningens relevans og inkluderingsevne
(Master thesis, 2023)Med denne oppgaven ønsket jeg å undersøke hvordan minoritetselever opplever historieundervisningen, med tanke på dens evne til å inkludere og være relevant. For å undersøke dette har jeg valgt en historiedidaktisk ... -
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
«De tror verden er en søppelbøtte!» En kasusstudie av hvordan elever på 4.trinn samtaler omkring «Klodeklubben. Hytta som forsvann» i bærekraftig litteraturundervisning
(Master thesis, 2023)Utdanning for bærekraftig utvikling har i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 blitt løftet frem som en ferdighet elevene skal utvikle kompetanse i på tvers av fag. Dette masterprosjektet har som mål å undersøke hvordan ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Decolonial Options in Education – Interrupting Coloniality and Inviting Alternative Conversations
(Peer reviewed; Journal article, 2020)With the call for papers to this special issue of the Nordic Journal of Comparative and International Education, the purpose was to initiate a conversation on decolonial options in education. This might not bean expected ... -
Decolonizing Tertiary Dance Education Through Including Student Voices in a Curricula Change Project
(Chapter, 2023)This chapter explores how student engagement and decolonizing curriculum design can be connected through an ambition to destabilize unequal power relations, invitations to democratize knowledge, and efforts to make ... -
"Dekker undervisningen om samisk kultur og historie dagens læreplanmål?
(Bachelor thesis, 2022) -
Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien er å utvikle ny kunnskap om og forståelse for yrkesfaglærere som tar videreutdanning. Artikkelen presenterer hvordan yrkesfaglærerne opplever at forsknings- og utviklingskompetanse som de opparbeider ... -
Deltakende kunstnere på en pedagogisk arena - En dialogbasert studie som ser på hvordan relasjonelle aspekter utgjør rammeverk for kunstdidaktisk utøvelse
(Master thesis, 2014)Hensikten med studien er å undersøke og bidra med kunnskap om hvordan kunstpraksis i en pedagogisk kontekst kan utvikles. Empirisk materiale genereres gjennom Tenthaus Oslos virksomhet, et selvorganisert kunstnerdrevet ... -
“Dem kritiserer jo ikke deg, dem kritiserer jo bare ditt land sine meninger”. En studie av elevers perspektiver på FN-rollespillet som undervisningsmetode i muntlighet
(Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er viktig, da å kunne uttrykke seg, å kunne lytte og å kunne respondere på andres meninger er en forutsetning for å kunne delta aktivt i samfunnslivet (Svenkerud et al., 2012, s. 35). Dette er ... -
Democracy and citizenship in the Ethiopian curriculum and textbooks: A qualitative content analysis of conceptions of democracy and citizenship ideals
(Master thesis, 2024)En regimeendring i 2018, kjempet gjennom av flere år med protester, bragte med seg håp om et mer demokratisk etiopisk samfunn. Etter en tidlig periode med lovende reformer ser det ut som fremgangen har stoppet. Utdanning ...