Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3777-3796 of 3835
-
Yrkesrettingens kompleksitet - En studie av diskurser rundt fellesfagopplæringen på yrkesfag
(Master thesis, 2014)I studien «Yrkesrettingens kompleksitet» undersøkes diskurser rundt fellesfagsundervisningen på yrkesfag og da spesielt knyttet til fenomenet yrkesretting. Formålet er å finne ut mer om hvordan et fenomen som yrkesretting ... -
Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
(Master thesis, 2013)I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet ... -
Ytringens aspekter som støtte i respons: en teoretisk eksplorerende oppgave om respons på de yngste elevenes tekster
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan Mikhail M. Bakhtins teori om ytringen og dens ulike aspekter kan være et nyttig, teoretisk fundert tenkeredskap for læreren i møte med de yngste elevenes sammensatte tekster. ... -
Ytringsfrihet og profesjonalitet: Samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet sin opplevelse av den profesjonelle ytringsfriheten
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet opplever sin profesjonelle ytringsfrihet. «Profesjonell ytringsfrihet» er en sjeldent brukt term, og har fått sin egen ... -
Ytringsfriheten fra et elevperspektiv - mangfoldig og sammensatt
(Master thesis, 2020)Ytringsfriheten står sterkt i Norge og har de siste 20 årene fått en høyere status i det norske samfunn. Samtidig finnes det lite empiriskbasert forskning på ytringsfriheten, både i Norge og internasjonalt. Dette sammen ... -
Ytringsfrihetens grenser - En undersøkelse av meningsinnhold og deliberal kvalitet i utvalgte nettdebatter
(Master thesis, 2016)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven tar for seg nettdebatten i etterkant av terrorangrepet mot Charlie Hebdo i januar 2105. Debatten om ytringsfrihetens grenser har mer eller mindre rullet og godt siden karikaturstriden i ... -
Å benytte sine flerspråklige repertoarer i skolen: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg mellomtrinnelevers refleksjoner
(Master thesis, 2022)Det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge har økt kraftig de siste tiårene, på grunn av en stadig økende innvandring (Språkrådet, 2018; SSB, 2017, 2022). Det vil si at også antallet elever med kompetanser i andre språk ... -
Å benytte utfylte skriverammer som utgangspunkt for tekstsamtaler: En kvalitativ casestudie om tekstsamtalens didaktiske potensial under videreutvikling fra skriveramme til ferdig tekst
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at skriving og samtaler om tekster bør foregå samtidig, slik at elever kan tilegne seg kunnskap om språk samtidig som de skaffer seg erfaringer med å benytte denne kunnskapen i egen tekstskaping ... -
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
Å bli venn med kroppen gjennom dans - Muligheter ved somatisk dans for en positiv kroppsopplevelse hos personer med MS
(Master thesis, 2017)Denne oppgave beskriver er et forsknings og utviklingsprosjekt som i første hand undersøker prosessen en dansepedagog går igjennom i sitt utarbeidende av en didaktisk tilnærming til somatisk dans. Den tar utgangspunkt i ... -
Å bruke det man lærer til å lære noe annet. En kvalitativ studie som undersøker overføringsverdi fra talentsenteret til skolen med utgangspunkt i elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Følgende studie har til hensikt å undersøke overføringsverdien mellom talentsenteret og skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i eksisterende og relevant litteratur om elever med stort læringspotensial, samt Vygotskys (1978) ... -
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ... -
Å bygge bro mellom multimodalitet og lyrikk i et estetisk perspektiv. En studie av tiendeklasseelevers tolkende teksskaping.
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å gå inn i norskfagets ryggmarg, og forsøke å bygge bro mellom feltene multimodalitet og lyrikk. Foreningen skjer både med utgangspunkt i resepsjonsestetikk og ved et estetisk kunnskapssyn. Dette ... -
Å endre et destruktivt klassemiljø
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan norske ungdomsskolelærere jobber for å endre destruktive klassemiljøer. Oppgaven er en kasusstudie, basert på kvalitative intervjuer av to ungdomsskolelærere. Ved hjelp av resultatene ... -
Å falle mellom to stoler? - Et kvalitativt forskningsprosjekt om læreres opplevelse av gode grep og tiltak for faglig- og sosial utvikling i grunnkompetanseløp
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har belyst tiltak som skal gi elever tilknyttet grunnkompetanseløp et best mulig tilbud, basert på et stort tilretteleggingsbehov av opplæringen. Elevgruppen som omtales i oppgaven kan betegnes som en ... -
Å finne hjem: En analyse av hjem og identitet i tegneserieromanen Et annet sted.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven gjør jeg en mediumspesifikk tekstanalyse av tegneserieromanen Et annet sted (2014) av Xueting Yang. Målet for oppgaven er å bidra med kunnskap om den moderne norske tegneserierlitteraturen og tegneseriens ... -
Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt ... -
Å fremme et positivt kroppsbilde i kroppsøving
(Master thesis, 2024)I kroppsøving blir kroppen i større grad eksponert sammenlignet med andre skolefag, og kroppsøvingslæreren har i denne sammenhengen stor innflytelse på sine elever. Gjennom kommunikasjon og undervisningspraksis kan læreren ... -
Å fremme et positivt kroppsbilde i kroppsøving
(Master thesis, 2024)I kroppsøving blir kroppen i større grad eksponert sammenlignet med andre skolefag, og kroppsøvingslæreren har i denne sammenhengen stor innflytelse på sine elever. Gjennom kommunikasjon og undervisningspraksis kan læreren ...