Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på dokumenttype "Doctoral thesis"
Viser treff 1-20 av 96
-
A Study of Rural Students in the Higher Education System in China in Relation to Their Context
(Doctoral thesis at NTNU;2015:19, Doctoral thesis, 2015)Rural students constitute the majority of the student body in the Chinese higher education system. However, there is far too little scientific research on this large group of students. This study attempts to make a research ... -
Akademia som læringsarena– utfordringer og mestring: En studie av voksne, fleksible studenters bruk av læringsstrategier og tilnærminger til læring i høyere utdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:40, Doctoral thesis, 2009) -
An Analysis of Dominant and Alternative Approaches to Education Reform in Sub-Saharan Africa:the case of Ghana
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:249, Doctoral thesis, 2009) -
Arbeidsplaner som styringens kunst: Bruk av arbeidsplaner i norsk skole fra 1970-2010
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:77, Doctoral thesis, 2014)The use of pupils’ work-plans in Norwegian elementary school is a wide-spread contemporary educational practice. It has been perceived as initiated by teachers and schools, and not promoted by official policies. This is ... -
Å se med hjertets øyne: En fenomenologisk studie av sykepleierstudenters samspill med praksisveileder i en kirurgisk sengepost med hensyn til oppøving og utvikling av et faglig og reflekterende skjønn
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:246, Doctoral thesis, 2014)Bakgrunn og hensikt: Det er bred enighet om at omsorg står sentralt i utøvelsen av sykepleie. Denne avhandlingen baserer seg på en ide om at omsorgsfull og kyndig sykepleieutøvelse er fundamentert i et faglig og reflekterende ... -
Barnehagen som dialogisk og helsebyggende arbeidsplass - med mennesker som tør å sette seg selv på spill…
(Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2014:133, Doctoral thesis, 2014)Sykefravær i barnehager oppfattes som et økende samfunnsproblem, men det finnes lite forskning om barnehagelærernes erfaringer og meninger om helsepolitikk og helsediskurser. På grunnlag av egne erfaringer som barnehagelærer ... -
Barns og unges vennskap: Empiri- og teorigjennomgang, en kvantitativ og kvalitativstudie av barns oppfatninger og presentasjoner av sosiale relasjoner til jevnaldre[n]de og voksne i forhold til noen sentrale mål på psykososial tilpasning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:29, Doctoral thesis, 2006)Denne avhandlingen belyser noen av de viktigste sosiale relasjoner for barn og unge med spesiell vektlegging av vennskap. Dette er gjort via en omfattende empirioversikt og teoretiske perspektiver og deretter egen empiri. ... -
Barns perspektiver på samfunnsborgerskap: Kritiske refleksjoner om rettigheter, ansvar og deltakelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:17, Doctoral thesis, 2012) -
Barns undring gjennom fortolkning og levd kropp. Hermeneutiske og fenomenologiske hendelser i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:110, Doctoral thesis, 2018)Denne avhandlingen er et bidrag til det barnehagepedagogiske kunnskapsfeltet og har som mål å utvikle en ny forståelse for barns livsverden (den førteoretiske verden som er selvinnlysende eller gitt) og barns danningsprosesser ... -
Children and Oral Tradition Among the Guji-Oromo in Southern Ethiopia
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:171, Doctoral thesis, 2013)This thesis, titled Children and Oral Tradition among the Guji-Oromo in Southern Ethiopia, explores the oral play culture and everyday life of children in a rural context in Ethiopia. With its focus on Guji people in ... -
Co-Therapy and a Dialogical Approach – An inspiration from Scandinavian countries
(Doctoral thesis, 2020)Summary: This is a practitioner PhD research project discovering through use of co-therapy, therapeutic potential of dialogism. A multi-disciplinary team of four men and four women, each one of them of a different ... -
COACHING AND PERFORMANCE PSYCHOLOGY
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:131, Doctoral thesis, 2010) -
Constructions of Children In-Between Normality and Deviance in Norwegian Day-care Centres
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:36, Doctoral thesis, 2014)Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon rundt hvordan noen barn i norske barnehager blir konstruert som avvikende fra det som anses som normalt. Fokuset er på barn som barnehageansatte mistenker og er bekymret ... -
Contradictory cultural formation ideals in a time of increased emphasis on individualization – a cross-cultural study of kindergarten practices in China and Norway
(Doctoral theses at NTNU;2020:344, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag (English below): Motsetningsfulle danningsideal i en tid med økt vekt på individualisering – en kryss-kulturell studie av barnehagepraksiser i Kina og Norge Avhandlingen bidrar til kunnskap om danningsideal ... -
Dannelse og Duelighed for livet: Dannelse og yrkesutdanning i den grundtvigske tradisjon
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:88, Doctoral thesis, 2006) -
Danning og ånd: Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:297, Doctoral thesis, 2012) -
Dealing with children with withdrawn behavior: A narrative study of one teacher's dealings with a child with withdrawn behavior: in ordinary classroom activities
(Doctoral thesis at NTNU;2016:153, Doctoral thesis, 2016)Å være lærer er en kompleks og intens jobb. Hovedoppgaven for læreren er å veilede den enkelte elev i hans eller hennes læring og utvikling. Elevgruppene er sammensatte og mangfoldig, og alle elever har rett på tilrettelagt ... -
Den andre skoleporten: Om institusjonalisering av den pedagogiske handling, et møte med Jacques Derridas språkkritiske perspektiver
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:105, Doctoral thesis, 2006)Den grunnleggende problemstillingen i avhandlingen dreier rundt forståelser av språk og begreper der et institusjonaliseringsprinsipp blir forsøkt identifisert og problematisert ut fra Jacques Derridas språkkritiske ... -
Det doble blikk – spesialpedagogen i endringstider
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:76, Doctoral thesis, 2007)Denne studien har fokus på spesialpedagogen, en sentral profesjon relatert til utvikling og realisering av opplæring for elever med særskilte opplæringsbehov. Ett aspekt i arbeidet med denne studien er profesjonskjennetegn ... -
Det moderne barn og den fleksible barnehagen: En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:258, Doctoral thesis, 2009)