Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tidsskrift "Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk"
Viser treff 1-8 av 8
-
Barneperspektiv - en ressurs i kritisk samfunnsvitenskap? : et faghistorisk bidrag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen er et faghistorisk bidrag som har som mål å synliggjøre tidlige bidrag med et barneperspektiv, i en norsk kontekst. Med utgangpunkt i forskning fra samfunnsvitenskap der barn er informanter og anerkjennes som ... -
Hvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning, spesielt de siste ... -
«Innenfor», «utenfor» og «i grenseland»: samtaler om sosiale normer og vurderinger i en pandemi
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Covid-19 har skapt en krevende situasjon i store deler av verden. For å sikre befolkningens helse forsøkte stat og myndigheter å regulere det sosiale livet i offentlige rom. Slike tiltak innebar en bevisst endring av sosiale ... -
Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Livslang læring har vært et politisk fokus i både nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i en årrekke. Våren 2020 ble det presentert en ny kompetansereform i Norge, Lære hele livet (Meld. St. 14 (2019–2020)). ... -
Making the “digital leap” in Finnish schools
(Journal article; Peer reviewed, 2022)In 2015, the Finnish Ministry of Education and Culture launched a digitalisation project called the “digital leap.” The objective of this project was to help schools quickly modernise their information and communication ... -
Shelter from the storm: Pedagogikk i møte med Bob Dylan og Emmanuel Levinas
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Til forsvar for barns spontane lek
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Vil læreplanen bidra til danning av elevane?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)