Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1341-1360 of 2673
-
Jeg skjønte jo selv at noe var galt... : en studie av jenter med AD/HD i et livsløpsperspektiv
(Master thesis, 2015) -
"Jeg tenker at alt henger sammen. Vi henger sammen. Delene henger sammen": Helhetlig karriereveiledning. Karriereveilederes erfaring med helhetlig karriereveiledningspraksis. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2011)Denne studien undersøker hvordan karriereveiledere praktiserer helhetlig karriereveiledning ut fra forskningsspørsmålet: Hvordan forstår og erfarer karriereveiledere helhetlig veiledningspraksis? Hensikten har vært å ... -
"Jeg tenker at leseforståelse ikke har noe med det tekniske å gjøre" : en kvalitativ studie av hva lærere vektlegger i sitt arbeid med leseforståelse hos flerspråklige elever
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven har jeg valgt å sette et nærmere søkelys på leseforståelse hos flerspråklige elever. Dette er en tematikk som opptar meg personlig fordi jeg selv er flerspråklig og det er et tema jeg mener er ... -
''Jeg tenker jo at flere hoder ofte tenker bedre enn ett!'' - En undersøkelse om barnehagelæreres utbytte av en konsultasjonsmodell for tidlig innsats og systemarbeid i PPT
(Master thesis, 2017)PPT i Gran kommune har innført en konsultasjonsmodell i barnehagene. Dette er et resultat av PPTs mandat hjemlet i opplæringslova § 5-6 og barnehageloven § 19, og føringene om en dreining mot et større systemperspektiv på ... -
"Jeg tenker mye når jeg får tilbakelemding...": En kvalitativ studie om opplevelsen av tilbakemelding og virkning på mestring
(Master thesis, 2013)Oppgavens formål var å studere hvordan mentorer i ENT3Rprosjektet opplever at tilbakemeldinger virker på deres mestring. Gjennom kvalitativ metode ble fem mentorer, fra tre ENT3Rprosjekter, intervjuet. Det teoretiske ... -
"Jeg tror det er trygghet for de, at det er litt sånn fast" - En kvalitativ studie av tre førskolelæreres beskrivelser og opplevelser av sitt arbeid med regler og rutiner
(Master thesis, 2013)I denne studien har jeg undersøkt hvordan tre førskolepedagoger opplever og beskriver sitt arbeid med regler og rutiner i barnehagens avdelinger med de eldste barna, og hva de tenker om voksenstyring generelt. For å finne ... -
Jeg tror jeg bruker begrepene om hverandre. Jeg har sikkert ikke tenkt nok over det: En kvalitativ studie om hvordan seks lærere forstår tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot tilpasset opplæring og hvordan dette prinsippet blir forstått i skolen. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke hvordan tilpasset opplæring blir forstått ... -
"Jeg tror jeg brukte den som taus kunnskap, om du skjønner meg": En studie av sensurveiledning på bachelornivå
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dette er en studie av sensurveiledning på bachelornivå i et stort utdanningsvitenskapelig emne. De sju sensorene ble intervjuet i etterkant av sensuren om sin bruk av veiledningsteksten. Artikkelen dokumenterer i hvilken ... -
Jeg tror jeg kunne gravd et ganske stort mørkt hull om jeg ikke hadde hatt de betydningsfulle sosiale relasjonene jeg har
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilke kontekster, og på hvilke måter, fem norske studenter erfarer betydningsfullhet. Under intervjuene, ble det tydelig at studentene i studien oppfatter ... -
«Jeg vet hvordan det er å være i dine sko, men jeg vet det er du som har de på»: En kvalitativ studie om skeive personer i en profesjonell hjelperrolles erfaring med bruk av selvavsløring av egen legning i møte med skeive klienter.
(Master thesis, 2021)Stadig flere mennesker som identifiserer seg som skeive beskriver å være tilfreds med sin egen legning og med grad av åpenhet, samtidig som mange skulle ønske de var mer åpne. Økende innvandring gjør at mennesker fra andre ... -
"Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha bestemt"- en kvalitativ studie med fokus på elever sine erfaringer med medvirkning, mestring og selvoppfatning i spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Forskning viser at elever som mottar spesialundervisning i Norge, i liten grad får medvirke i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Videre viser både nasjonal og internasjonal ... -
Jeg vil at du skal lykkes : en kvalitativ intervjustudie av leder-medarbeiderrelasjonens betydning for utøvelse av ledelse
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner i organisasjoner, og å øke kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom mellommenneskelige relasjoner og ledelse. Jeg har ... -
"Jeg vil jo ikke mase heller" - En kvalitativ undersøkelse av elever med synshemming sine opplevelser av naturfag
(Master thesis, 2019)Denne undersøkelsen setter søkelys på hvordan det kan oppleves å være synshemmet i naturfagundervisning. Målet har vært å skaffe til veie informasjon om hvordan elever med synshemming opplever naturfag, og hvordan deres ... -
"Jeg" og "vi" med afasi: En kvalitativ intervjustudie av afasirammedes erfaringer
(Master thesis, 2011) -
Jeg, meg og alle de andre - En Q-metodologisk studie om mennerskers opplevelse av hvordan relasjoner med andre påvirker deres selvforståelse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til bevisstgjøring rundt forskjellige måter mennesker forstår seg selv på, og hvordan rådgivere kan ta hensyn til dette i en rådgivningssituasjon. Temaet for masteroppgaven er ... -
«Jo flere folk, jo flere ideer»: En fenomenologisk studie av tre lederes opplevelse av og erfaring med kunnskapsdeling i et virtuelt team
(Master thesis, 2012)I denne kvalitative studien har jeg sett på tre ledere innen oljebransjen sin opplevelse av og erfaring med kunnskapsdeling i en virtuell samhandling. Prosjektet har hatt fokus på hvilke faktorer som kan fremme kunnskapsdeling ... -
Jo æ tru du kan sett to strek under svaret ja
(Master thesis, 2016)