• Barn og unge i møte med barnevernet 

      Krantz, Benjamin (Bachelor thesis, 2020)
      Det er stadig økt fokus på barns medvirkning i barnevernet. For barn og unge kan det føles ut som om dette ikke blir tatt på alvor. Med litteraturstudie som metode belyser oppgaven hvordan barn og unge opplever medvirkning ...
    • Barndomserfaringers påvirkning på foreldrerollen- behovet for støtte og veiledning 

      Haga, Kjersti (Bachelor thesis, 2021)
      Oppgaven ser på hva som påvirker foreldrerollen, samt hvordan foreldre som opplever utfordringer kan få hjelp og støtte. Barndommens betydning og barnevernets rolle i å styrke foreldre som ikke har nok kunnskap, evner eller ...
    • En studie av samhandlingen mellom foreldre og barnevernarbeidere i barnevernets undersøkelse 

      Midjo, Turid (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:224, Doctoral thesis, 2010)
    • En vurdering av hvorvidt familieråd som metode kan bidra til å ivareta barns rett til medvirkning. 

      Grefstad, Julie (Bachelor thesis, 2020)
      Internasjonal og norsk lov har tildelt barn visse rettigheter. En av disse rettighetene er retten til medvirkning. Alle barn har rett til å bli hørt i saker som berører dem. Barnet vil ikke bestandig være klar over sine ...
    • Et evidensbasert barnevern? 

      Olstad, Matilde Margareta (Bachelor thesis, 2021)
      Siden 1980-årene har evidensbasert praksis vært et attraktivt konsept med tanke på å gjøre velferdstjenestene mer gjennomsiktig og ansvarlige i lys av kvaliteten en forskningsbasert praksisutøvelse representerer. Offentlige ...
    • FØR JEG FORTELLER ELLER NOEN SPØR 

      Sørhus, Emilie (Bachelor thesis, 2021)
      Mange voldsutsatte barn venter mange år før de for første gang forteller noen om mishandlingen de opplevde i barndommen. Mange går også tause livet ut. De siste årene har vold, overgrep og mishandling av barn fått større ...
    • Gode nok foreldre 

      Parhat Mahire (Bachelor thesis, 2021)
      Oppgaven handler om hvordan barnevernet hjelper foreldre som sliter med psykiske helseutfordringer med å styrke deres omsorgsevne og være gode nok foreldre. Oppgaven er basert på ulike faglitteratur og vitenskapelige ...
    • Hvordan kan bruk av LINK være et godt redskap for sosialarbeidere som jobber med psykisk helse blant risikoutsatte barn på mellomtrinnet? 

      Brandlie, Emma-Marie (Bachelor thesis, 2020)
      Skolen kan sees på som en beskyttelsesfaktor, der man opplever trygghet, skaper vennerelasjoner og tilhørighet. Men skolen kan også sees på som en risikofaktor der noen elever opplever å bli mobbet, ikke bli sett eller bli ...
    • Hvordan kan relasjonsorientert arbeid bidra til trygghet og tillit mellom miljøterapeuten og ungdom på en omsorgsinstitusjon? 

      Dåstøl, Tiril Skaane (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven omhandler hvordan miljøterapeutens relasjonsorienterte arbeid bidrar til økt trygghet og tillit mellom miljøterapeut og ungdom på en omsorgsinstitusjon. Oppgaven tar for seg langtidsplassering da dette ...
    • Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming? 

      Witsø, Aud Elisabeth; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Nese; Luteberget, Laila; Midjo, Turid (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Tross retten til medvirkning i egne tjenestetilbud viser forskning at personer med utviklingshemming har vansker med å få sin stemme hørt. Denne artikkelen introduserer PAAR (participatory and appreciative action and ...
    • Indirekte belastninger og den profesjonelle hjelper 

      Enger, Skjegstad Anett (Bachelor thesis, 2020)
      Det har i løpet av de siste årene vært en økende interesse for hva det å jobbe tett på andre menneskers gjør med den profesjonelle hjelper. Ifølge de siste 30 årene med forskning tyder på at det å jobbe med mennesker i ...
    • Kultrsensitiv tilnærming i det norske barnevernet 

      Sudol, Patrycja Agnieszka (Bachelor thesis, 2020)
      Norsk barnevern har de senere årene fått mye oppmerksomhet og kritikk både på nasjonalt og internasjonalt plan. Flere minoritetsetniske foreldre har valgt å dele sin historie og sine erfaringer med tjenesten i media, som ...
    • Kultursensitivitet i sosialt arbeid med døve 

      Kramer, Marie Woloszyn (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven undersøker de kulturelle barrierene døve med psykiske plager møter i hjelpeapparatet, og hvordan sosionomen kan bidra til å redusere disse. Tidligere utredninger og forskning viser at døve møter ...
    • Motherhood in context—life course interviews with young mothers in contact with child welfare 

      Juberg, Anne; Midjo, Turid; Fauske, Halvor (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Background: The purpose of this article is to explore how a sample of young mothers in contact with child welfare services in Norway narrate their transition to motherhood and their relation with child welfare services. ...
    • Motivasjon til deltakelse hos bevegelseshemmede i rullestolidrett 

      Helgesen, Benedikte (Master thesis, 2018)
      Sammendrag Formålet med studien: I realiteten er ikke idretten tilpasset alle. For å nå idrett for alle bør det i større grad fokuseres på hvordan utøvere opplever deltakelse i den organiserte idretten. Formålet med studien ...
    • Myter og realiteter : Innvandreres møter med barnevernet 

      Berg, Berit; Paulsen, Veronika; Midjo, Turid; Haugen, Gry Mette D.; Garvik, Marianne; Tøssebro, Jan (Research report, 2017)
      Både innvandrermiljøene og ansatte i barnevernet gir uttrykk for at møtet mellom barnevern og innvandrere kan gi særlige utfordringer. Spørsmålet er imidlertid: Hva består utfordringene i, og hvordan skal de forstås og ...
    • Mødre med kognitive vansker i barnevernet 

      Løkken, Lin-Silvia (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven omhandler barnevernets arbeid med mødre som har kognitive vansker. Oppgavens problemstilling er “hvordan kan mors kognitive vansker medføre utfordringer for samhandlingen med barnevernet?” . For å ...
    • Narrativ samtalepraksis på videregående skole 

      Wold, Marielle Høvik (Bachelor thesis, 2022)
      I sosialt arbeid er det mange metoder en kan benytte seg av i arbeid med å hjelpe elever. I studiet Sosialt Arbeid har vi blitt presentert for et utvalg av ulike metoder. Denne oppgaven handler om narrativ samtalepraksis, ...
    • Relasjonsarbeid - som omsorgsresurs på institusjon 

      Haukeberg, Caroline Strøm (Bachelor thesis, 2022)
      Barnevernsarbeid har et sterkt fokus på gode forhold for omsorg. Institusjoner er ett av tiltakene barnevernet rår over, og omsorgsarbeid er spesielt viktig her. Relasjonsarbeid er en del av det å arbeide med miljøarbeid ...
    • Samfunnsarbeid: Bedre livssituasjon og en styrket psykisk helse blant de eldre? 

      Lintho, Helle Dahl (Bachelor thesis, 2021)
      Denne teksten fokuserer på hvordan samfunnsarbeid kan benyttes i arbeidet med å bedre livssituasjonen til eldre med psykiske helseproblemer. Funnene er gjort med utgangspunkt i systematiske litteratursøk der kjedesøk, ...