Blar i Institutt for sosialt arbeid på tittel
Viser treff 83-102 av 484
-
Dagsenter, eldre over 80 år og livskvalitet - En kvalitativ intervjustudie av tolv eldre mennesker over 80 år og deres opplevelser og erfaringer med deltagelse ved dagsenter, og hvilken betydning dagsenter har for deres livskvalitet
(Master thesis, 2016)Denne kvalitative studien handler om hvilken betydning deltakelse ved dagsenter har for livskvaliteten hos eldre over 80 år. På bakgrunn av en økende andel eldre i befolkningen vil det være viktig med tiltak som kan gi økt ... -
DAY CARE AS AN INTEGRATIONAL ARENA AND INCLUSIVE ENVIRONMENT: Newcomer Migrant Girls’ Sociocultural Transitions and Negotiations of Identity, Home and Belonging
(Doctoral theses at NTNU;2017:67, Doctoral thesis, 2017)At an overall level, this thesis positions itself within the tradition of social work, addressing day care as an integrational and environment for newcomer migrant girls. The research approach is anchored within the ... -
"De har ikke kutta meg ut..." - En kvalitativ studie om innsatte/tidligere innsatte og sosial støtte
(Master thesis, 2017)Bakgrunn: Innsatte/tidligere innsatte lever under en rekke ulike sosiale problemer som kan gjøre tilpasningen til et liv i samfunnet etter en fengselsdom vanskelig. Sosial støtte under og etter soning fra det uformelle ... -
"De setter karakter på hvor flink jeg er med min egen kropp" - En kvalitativ studie av jenters opplevelser med kroppsøvingsfaget i videregående skole
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å belyse hvordan jenter på yrkesfaglige utdanningsprogram opplever kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er blant annet at statistikk viser at gjennomsnittskarakteren i kroppsøvingsfaget ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Dealing with the refugee crisis : border positioning of EU member states in relation to the Schengen Agreement and the Dublin Regulation
(Master thesis, 2018)In early summer of 2015, the number of refugees arriving in Europe from war-tone Syria heightened immensely as it attracted a flow of refugees from other war-tone and politically unstable regions. The large unprecedented ... -
Deltakelse i friluftsliv for personer med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2019)Store deler av den norske befolkningen driver med en form for friluftsliv, og det å være i naturen er en viktig del av hvordan mennesker opplever egen helse. I folkehelsearbeidet anses friluftsliv som et nyttig bidrag til ... -
Dementia Caregiving Burden - Family caregiving burden in developing countries - Kenyan perspective
(Master thesis, 2017)The current report by Alzheimer`s Disease International (ADI) indicates that there are 47 million people globally living with dementia; and that by 2025 this number will have tripled to reach 131 million. Due to decline ... -
Den barnevernskapte virkelighet: Et sosial konstruktivistisk perspektiv på det faktiske grunnlaget i barnevernets beslutninger
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Barnevernsarbeidere retter stor oppmerksomhet mot å finne ut hva som er faktum, det vil si det faktiske grunnlaget, når de undersøker et barns omsorgssituasjon. Studien som denne artikkelen bygger på, viser at barnevernsarbeiderne ... -
Den skjulte virkeligheten: En kvalitativ studie av funksjonshemmedes egenopplevelse av seg selv som ressurs på arbeidsmarkedet
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven belyser hvorfor noen funksjonshemmede lykkes med å komme i ordinært arbeid og andre ikke. Jeg bruker symbolsk interaksjonisme for å belyse de prosesser som skjer i arbeidslivet. I alt har jeg intervjuet ... -
"Den som har skoen på vet best hvor den trykker" - Hvordan opplever barn med funksjonsnedsettelser i 1.-3. klasse (6-9 år) egen mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter?
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Denne kvalitative studien handler om barn med funksjonsnedsettelse i alderen 6-9 år og hvordan de opplever egen mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter. Familien og hjemmet er en viktig del av barns oppvekst. ... -
"Dere skal ikke lage avtaler om meg, men med meg!": Om erfaringer fra brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Brukermedvirkning står sentralt i nasjonal og internasjonal helsepolitikk, nedfelt i lovverket som en rettighet. Innen rehabiliteringsfeltet er pasientens aktive deltagelse i tillegg ideologisk fundamentert. Det ... -
Det å lære oss å forstå, de menneskene vi samarbeider med
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven var å forstå hvordan skolen oppfatter, tenker og opplever deres rolle og samarbeid med barnevernet, for å kunne hjepe barnevernsbarn i skolen. Formålet i denne oppgaven, var å få en ... -
"Det blir vanskeligere å vite grensa for hva som er greit..." En kvalitativ studie av hvordan ungdommers holdninger til seksuelle overgrep blir påvirket av massemediene
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: De siste årene har det vært stort fokus på seksuelle overgrep i massemediene. Spekteret for hva som blir ansett som et seksuelt overgrep har blitt utvidet i takt med fremveksten av nye medier. Spredning og ... -
Det egentlige livet - Om emosjonell intelligens og integrering i det flerkulturelle Norge
(Master thesis, 2006) -
"Det er den der fylla blant de som fikser livene sine jeg snakker om..." : alkoholens betydning i sosiale kontekster sett fra perspektivet til et utvalg eldre tilhørende en høy sosial klasse : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Alkohol er i forskningslitteraturen hovedsakelig og tradisjonelt blitt undersøkt i relasjon til sykdom og risiko, og ikke med utgangspunkt i at alkohol er betydningsfullt som en del av menneskers sosiale liv. ... -
"Det er ikke alltid knyttet til et individ, men en måte å være sammen på" : en studie av hva som kjennetegner barn og unges mobbeadferd og hvordan det arbeides med dette
(Master thesis, 2018)Denne studien har sett nærmere på fenomenet mobbeadferd og hva som kjennetegner denne adferden. Mobbeadferd defineres oftest som negative, uvennlige eller aggressive handlinger som utføres av en gruppe eller enkeltpersoner. ... -
"Det er ikke noe du bare snakker over kaffen om" - Hvordan kan det profesjonelle hjelpeapparat gi bedre hjelp til voksne pårørende av rusmiddelbrukere?
(Master thesis, 2015)Forskning på hvordan pårørende av rusmiddelmisbrukere kan hjelpes er mangelfull både nasjonalt og internasjonalt. Denne studiens hensikt er å finne faktorer som gjør at hjelpeapparatet kan gi en bedre hjelp til disse ... -
"Det er ikke så veldig stor forskjell på dem da, men det er det at det er andre som har aksjer i dem": Tilhørighet i fosterhjem, sett fra fosterforeldres perspektiv
(Master thesis, 2013)Fosterhjem er kjernen i norsk barnevern. Det er et mål at fosterbarn skal få tilhørighet til fosterhjem, samtidig som de skal få beholde sin identitet i opprinnelsesfamilien. Jeg ønsket derfor å se nærmere på hvordan ... -
"Det er jo den du er mest glad i som har problemet": En kvalitativ studie av selvhjelpsgruppers betydning for empowerment hos pårørende av rusavhangige
(Master thesis, 2011)Forskning på selvhjelpsgrupper og pårørende av rusavhengige er mangelfull både nasjonalt og internasjonalt. Hensikten med den empiriske delen av denne masteroppgaven var å undersøke selvhjelpsgruppers betydning for empowerment ...