Browsing Institutt for geografi by Author "Fjær, Olav Bremer"
Now showing items 1-9 of 9
-
Bruk av skolens geotop i geofagundervisning: En kvalitativ studie av geofaglæreres praktisering av geotoparbeid
Haugen, Iselin Hem (Master thesis, 2019)Feltarbeid er en viktig arbeidsmåte for kunnskapsutvikling i geofag. Ifølge Læreplanen skal geofagelever få erfaring med naturvitenskapelige forskningsmetoder gjennom egne aktiviteter knyttet til det lokale nærmiljøet. ... -
Bærekraftig utvikling som periodearbeid i samfunnsfag
Haugen, Magnus (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å se på hvordan bærekraftig utvikling kan være tema for periodearbeid i samfunnsfag på ungdomskolen. Videre er følgende problemstilling stilt: «Hvordan kan periodearbeid om bærekraftig ... -
Geoforskning
Barkved, Karine Medhus (Master thesis, 2019)Ett av hovedområdene i læreplanen for geofag 1 er geoforskning, som omhandler utforsking av geofaglige forhold i et område utenfor Skandinavia. Tidligere undersøkelser viser at få geofaglærere føler at de mestrer dette. ... -
Geografi: kart og sånn?: En undersøkelse av elevers oppfatninger av faget
Pettersen, Anne Rakstad (Master thesis, 2012)This thesis examines pupils’ perceptions of geography. A common perception is that geography’s key concepts are maps and encyclopedic knowledge of other people and places. For those who have not studied geography, others' ... -
Klima- og miljøfag - en spydspiss i undervisning for bærekraftig utvikling
Græsli, Ola (Master thesis, 2019)Jeg har vært utrolig interessert i geografifaget så lenge jeg kan huske. En av mine aller første prøver, antakeligvis i 6.klasse, er en av de prøvene jeg husker aller best fra 20 års skolegang. Vi ble testet i flagg, land ... -
Med hjarta på rette staden - Ein kvalitativ studie av geografilærarar si oppleving av Kunnskapsløftet 2020
Fjellro, Birte Marie Molven (Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva undersøkjer eg korleis eit utval geografilærarar opplever handlingsrom og autonomi i Kunnskapsløftet 2020. Studiet byggjer på Tjora (2017) sin stegvis-deduktive induktive metode, noko som har gjort ... -
Ny læreplan og nye muligheter Tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Hvilke styrker har geografifaget i et slikt fagsamarbeid?
Weiseth, Karina (Master thesis, 2021)Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke hvordan man kan jobbe tverrfaglig med undervisning for bærekraftig utvikling (UBU) på vg1-nivå, og å utforske hvilke kvaliteter geografifaget kan bidra med inn i et ... -
Tverrfaglighet, bærekraftig utvikling og geografi: Hvordan utfører videregående skoler tverrfaglig samarbeid om bærekraftig utvikling? Hvilken rolle har geografi i dette samarbeidet og hvilken rolle har faget selv?
Gjeldnes, Hilde (Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan videregående skoler utfører tverrfaglig samarbeid om bærekraftig utvikling. Dessuten skal den se på hvilken rolle geografi har i dette samarbeidet, og hvilken rolle faget ... -
Vurdering av elevers kompetanse i geografifaget : en kvalitativ studie av geografilæreres vurderingspraksis
Flovikholm, Kari (Master thesis, 2018)I denne oppgaven undersøker jeg geografilæreres vurderingspraksis i den videregående skole, og problemstillingen er: Hvordan vurderer geografilærere elevers kompetanse i faget – og er vurderingspraksisen koblet til ...