Blar i Institutt for geografi på forfatter "Fjær, Olav"
-
Feltkurs i nærmiljøet : en studie av elevers oppfatning og læringseffekt
Kristensen, Sunniva Marlen (Master thesis, 2014)Fieldwork is an essential practice when it comes to studying Geography. Doing fieldwork concerns inspecting the location under research. It is usually a supervised activity and it also involves first hand experience of the ... -
Feltkurs og ekskursjon - elevers opplevelser og mulighetene for dybdelæring
Ottesen, Øyvind Hovda (Master thesis, 2020)Feltbasert undervisning har lange tradisjoner i geografifaget, og i fellesfaget geografi er det læreplanfestet at elever skal tas med ut av klasserommet. Oppdaterte læreplaner, som realiseres høsten 2020, legger nye føringer ... -
Geofag i den videregående skolen: En kartlegging av fagets undervisningspraksis og status
Aanesrud, Mats (Master thesis, 2013)In 2007 the subject Geosciences was introduced in the Norwegian upper secondary education. Geosciences is concerned with the basic elements of natural environments, such as bedrock, loose masses, air and water. These ... -
Geografi i samfunnsfaget : på tide med en kompetanseheving? : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres behov for utdanningstilbud i geografi på ungdomstrinnet
Swan, Christian Helgø (Master thesis, 2016)In Lower secondary school, geography, history and social studies are integrated into one course, where the subjects are supposed to be equally weighted with the same number of classroom hours. However, various studies have ... -
Geography in the Norwegian junior high school : en studie av geografifaget på ungdomstrinnet
Norvoll, Hanna Henriksen (Master thesis, 2015)Geography is not an independent subject in the Norwegian junior high school. It is integrated with history and social studies in a joint subject. This means that all three subjects have to share the amount of time the joint ... -
Klimaendringer : kunnskap og holdninger : en undersøkelse av kunnskaper om og holdninger til klimaendringer i videregående skole
Sjøgren-Erichsen, Christine (Master thesis, 2015)This master thesis deals with the knowledge and attitude towards climate change among students in Norwegian secondary school. In a survey, 207 students at first, second and third level in secondary school answered questions ... -
Klimaendringer – er det så big deal? : en undersøkelse av elevers holdninger til og oppfatninger av klimaendringer
Svardal, Frida Marie (Master thesis, 2015)Climate change is a much discussed topic, with some scientists claiming that the changes we face today, are due to human activity and anthropogenic emissions of greenhouse gases. Other scientists points to the fact that ... -
Kunsten å skape ekte læringssituasjoner : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt i samfunnsfag på mellomtrinnet
Arnfinsen, James Alexander (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker et læringsprinsipp som handler om hvordan lærere kan skape ekte læringssituasjoner. Begrepet utforskes i lys av etablert teori og erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt på min egen skole. ... -
Lektorer med master i geografi : en studie om hvorfor en stor andel av lektorer i geografi ikke jobber i skolen
Sandvold, Martine Tidemand-Andersen (Master thesis, 2015)Projections show that Norway will experience a teacher shortage in the next few years. This can be attributed to a combination of (1) current teachers reaching retirement age and (2) a lack of students choosing to pursue ... -
Læreplanrevisjon : det nye hovedområdet Utforskeren i læreplanen i samfunnsfag : bakgrunn og betydning for geografi på ungdomstrinnet
Furre, Sindre Koch (Master thesis, 2014)At the start of the 2013-2014 school year, the revised subject curricula of Natural Science, Norwegian, English, Mathematics and Social Studies in the National Curriculum for Knowledge Promotion (LK06) was in place. The ... -
Lærer vi nå? : en kvalitativ studie av Tren Tanken-strategier i geografiundervisningen
Aarø, Ane Marta (Master thesis, 2015)Teaching Thinking is a series of motivating and exciting teaching strategies that are based on activity amongst pupils as well as directions given by the teacher. The social-constructivist view on knowledge production ... -
Samfunnsfag i Kunnskapsløftet 2020 - En nedprioritering av geografi?
Juul, Sondre Aasheim (Master thesis, 2022)Samfunnsfaget i ungdomsskolen består av disiplinene samfunnskunnskap, historie og geografi. På grunn av lav presentasjon i kompetanse hos samfunnsfaglærere er geografi blitt minst prioritert blant disse disiplinene. I ... -
Vår verden - vårt klasserom : om planlegging og gjennomføring av vurdering og feltarbeid i nærmiljøet
Restad, Jørgen Stenset (Master thesis, 2015)The main goal in this study is how to plan and conduct fieldwork and student evaluation at the same time. Fieldwork has an essential place in studying and teaching geography. This method is an advantage in teaching, by ... -
Virtuelle Virkeligheter i geografiundervisning
Vinje, Nikolai Vatsaas (Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker verktøyer for virtuelle virkeligheter (VR) i geografiundervisningen. Gjennom et datagrunnlag hentet fra aksjonsforskning og intervju utforsker studiet elevers og studenters opplevelser av ... -
-Visjonen var å bruke "Kart i Skolen" i alle fag.
Kihle, Disch Trine (Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt den digitale plattformen «Kart i Skolen». Problemstillingen lyder som følger: «Hva er bakgrunnen og mål med den digitale plattformen «Kart i skolen», og hvordan fungerer den i ... -
Visualisering i geografifaget : en undersøkelse om bruken av Gapminder som et læringsverktøy i geografiundervisning på videregående skole
Bruflot, Ingrid Klakegg (Master thesis, 2016)One of the main debates in the social sciences disciplines over the last 200 years has been how population growth affects development. Today, the world’s average life expectancy is 70 years. Women give birth to about 2,5 ... -
Vurdering av læreboken Terra Mater : en studie av hvordan geofag X læreboken gjenspeiler Kunnskapsløftet
Steinsvik, Fredrik (Master thesis, 2016)In Norway, textbooks have traditonally played an important role as a teaching resource. Research has shown that 70 – 90 percent of teaching is controlled by the subject textbook in stead of the subject curriculum. There ...