Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Raanes, Eli"
-
Access to Interaction and Context Through Situated Descriptions: A Study of Interpreting for Deafblind Persons
Raanes, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article focuses on how to provide environmental descriptions of the context with the intent of creating access to information and dialogical participation for deafblind persons. Multimodal interaction is needed to ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon og barn med Downs syndrom
Moen, Ida Kristine (Master thesis, 2022)Denne studien gir et innblikk i to spesialpedagoger sine erfaringer knyttet til bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) hos barn med Downs syndrom. Dette ut fra temaet kommunikasjon i møte med barn med Downs ... -
At man mestrer noe gir en skikkelig god følelse
Falmår, Maja Kristine (Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er deltagelse i idretten RaceRunning. Hensikten har vært å bidra med en økt forståelse for hvordan unge mennesker med nedsatt bevegelsesevne, opplever at idretten påvirker deres selvoppfatning. Jeg ... -
"Det handler ikke bare om språklæring": En flercasestudie av hvordan lærere og skoleledere i to kommuner beskriver sine erfaringer med ulike rammefaktorers innvirkning på organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring
Garås, Ingrid Strand (Master thesis, 2021)Temaet i denne flercasestudien er hvordan lærere og skoleledere i to kommuner beskriver sine erfaringer av ulike rammefaktorers innvirkning på organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring. Mye av utgangspunktet ... -
"Det øynene ikke ser og ørene ikke hører": En kvalitativ intervjustudie om døvblindes opplevelse av å bruke haptiske signaler i samhandling med andre
Skåren, Anne-Lise (Master thesis, 2011)Denne kvalitative intervjustudien setter fokus på voksne døvblindes opplevelser med å bruke haptiske signaler. Problemstillingen er formulert som følger: Hvordan opplever døvblinde å bruke haptiske signaler i samhandling ... -
Intersubjective understanding in interpreted table conversations for deafblind persons
Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk (Peer reviewed; Journal article, 2021)The question to be raised in this study is how shared understanding can be established in interpreter-mediated group dialogues for deafblind persons. The study is based on an analysis of video recordings from a restaurant ... -
Meaning-making in tactile cross-signing context.
Raanes, Eli; Mesch, Johanna (Peer reviewed; Journal article, 2023)Cross-linguistic studies of tactile sign language are still not widely performed internationally. For this study, four deafblind informants in two different tactile sign languages, Swedish Sign Language and Norwegian Sign ... -
Motivasjon blant elever med dysleksi i videregående skole: betydningen av å ha en «saying»
Utvær, Hanne Therese (Master thesis, 2021)Elevmedvirkning er sentralt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, og begrepet har fått en sentral plass i læreplanenes overordnet del (Utdanningsdirektoratet, 2017). Flere studier, både nasjonalt og internasjonalt, setter ... -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
Bakken, Silje (Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Use of Haptic Signals in Interaction with deaf-blind persons
Raanes, Eli (Chapter, 2020) -
"Vil gjerne være en del av klassen": en kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere legger til rette for inkludering av elever med synsvansker
Vestbøstad, Brita (Master thesis, 2022)Denne undersøkelsen setter søkelys på inkluderingen av elever med synsvansker i dagens skole. Undersøkelsens problemstilling er: Hvordan kan lærere legge til rette for faglig og sosial inkludering for elever med synsvansker ...