Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Pande-Rolfsen, Marthe Sofie"
-
Alle er like, men noen er likere enn andre
Engesbak, Oda Sofie (Bachelor thesis, 2019)Mange før meg har fremhevet at det er viktig for lærere å være oppmerksom på måten rase blir fremstilt i barnelitteraturen de velger å benytte seg av i klasserommet. Dette er fordi ideologiene og budskapene som blir fremmet ... -
Embodied Communication in Language Learning - Norwegian Pupils' Experiences with Drama as an Approach in the EFL Primary Classroom
Solberg, Frida (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske hvordan elever på barneskolen opplever å delta i drama aktiviteter i engelskfaget, i tillegg til å se på hvordan det påvirker dems muntlige deltakelse og kommunikasjon. ... -
En kvalitativ studie av nyere litteraturteori i undervisning av poesi
Klungervik, Ida Marie (Bachelor thesis, 2019)Jeg forsøker i denne bacheloroppgaven å besvare følgende problemstilling: Hvilke generelle prinsipper, oppgaver og aktiviteter er førende for en undervisning av poesi orientert ut ifra nyere litteraturteori? Litteraturteori ... -
"How do you spell that?" - A Study of Beginner Learners of English in the Norwegian classroom
Mikalsen, Nina Foss (Bachelor thesis, 2019)Det at førsteklassinger lærer seg engelsk som et fag i skolen er et svært relevant tema siden det er det som er realiteten i norsk skole den dag i dag. Engelsk er et globalt verdensspråk som utgjør en økning av kravet til ... -
Intercultural Education and Textbooks - A Study of how Intercultural Aspects are presented in Textbooks for Norwegian Middle School Learners of English as a Foreign Language
Hagfoss, Trine Marie (Bachelor thesis, 2019)Interkulturell utdannelse er anerkjent som et sentralt område for utvikling og sikring av menneskerettigheter, demokrati og for å fremme gjensidig forståelse. Samtidig som dagens samfunn vokser mer flerkulturelt og globalt ... -
“Maybe the kids need to decide a little?”: Trust and Relatedness through Increased Self-Determination - A qualitative study regarding third grade pupils' self-determination in light of social roles and relations
Engesbak, Oda Sofie (Master thesis, 2021)Temaet for denne studien har vært selvbestemmelse i lys av sosiale roller og relasjoner. Forskningen har foregått innenfor rammene til TIL-modellen, som er en praktisk-didaktisk modell utviklet av Skaalvik and Skaalvik ... -
Motivasjon fra elevenes perpektiv
Brelin, Mats Kristoffer (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven forsøker å undersøke om de store motivasjonsteoriene er relevante fra elevens synspunkt og hvilke som eventuelt er mest relevante. Dette innebærer mestringsforventning, indre og ytre motivasjon, viktigheten ... -
Parents1 view on homework
Lukerstuen, Helena (Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne studien er lekser med hovedfokus på grunnskolen. Perspektivet vil være fra foreldre med barn i grunnskolen og deres syn på dette aspektet av skolen. Målet med studien er å utdanne meg selv og andre videre ... -
Perceptions of Self-Selected Texts in the EFL Classrom
Veimodet, Marie (Master thesis, 2023)Med implementeringen av ny læreplan (LK20) har selvvalg og tekster generelt fått en styrket plassering. Fordi dette er en ny stilling, er det fortsatt flere aspekter av selvvalg som ikke er undersøkt. Tidligere forskning ... -
Self-Selected Texts in the EFL Classroom
Veimodet, Marie (Bachelor thesis, 2021)Self-selected texts have obtained a larger position in the Norwegian curriculum for the English subject. In the core element of the curriculum the concept of texts is used in a broad sense and includes, amongst others, ... -
Sounding Shakespeare: An Interdisciplinary Educational Design Project in English and Music
Pande-Rolfsen, Marthe Sofie; Heide, Anne-Lise (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article outlines Sounding Shakespeare, an interdisciplinary project in Music and English, carried out with student teachers in Norway. The aims of the project are to explore and develop new ways of working with ...