Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 9092-9111 of 10221
-
Tidlig leseopplæring: Hvordan stimulere elevenes leseferdigheter og motivere for øving?
(Master thesis, 2014) -
Tidlig skriveutvikling og relasjonen mellom verb, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens formål er å undersøke skriveutviklingen hos dagens førsteklassinger, samt relasjonen mellom elevenes verbbruk, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring. På grunn av formålets omfang ... -
Tidlig spesialisering i norsk juniorhåndball
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Formålet med denne studien er å belyse hvordan unge spillere selv opplever tidlig spesialisering og den fysiske belastningen ved å ha gode ferdigheter og talent i idretten, og dermed ofte blir tatt opp på flere ... -
Tidlige regnestrategier i multiplikasjon
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt tidlige regnestrategier innenfor multiplikasjon hos er tredjeklasse. Jeg var den første læreren som hadde dette temaet med disse elevene. Måten elevene ble introdusert til multiplikasjon ... -
Tidligere straffedømte og tilbakeføringsprosessens utfordringer
(Master thesis, 2014)Avhandlingen handler om tidligere straffedømte og deres vei til et lovlydig og rusfritt liv. Hovedfokuset ligger i hvordan de indre mekanismene og den sosiale organisasjonen i det kriminelle miljøet problematiserer ... -
Tightrope walking: external impact factors on workplace health management in small-scale enterprises
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Small-scale enterprises (SSEs) are important for ensuring growth, innovation, job creation, and social integration in working life. Research shows that SSEs pay little attention to and have insufficient competence in ... -
«Til å begynne med så hadde jeg kanskje litt mer sånn sperrer, men det gikk forbausende fort til at jeg … Jeg oppdager stadig vekk at, ja! Det kan jeg bruke den til!» En kvalitativ studie med fire erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis
(Master thesis, 2019)Denne studien ser på erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis. Hensikten er å belyse læreres opplevelser av hvordan det er å benytte digitale verktøy i undervisningssammenheng, og hvordan ... -
Til forsvar for barns spontane lek
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Til kjernen av innovasjonsledelse - å skape et handlingsrom en kan bedrive balansekunst innenfor - En kvalitativ undersøkelse av hvordan lederes meningsskaping kommer til uttrykk i innovasjonsprosesser, og konsekvensen dette har
(Master thesis, 2019)Lederes meningsskapingsprosesser har blitt funnet å være viktige, og flere studier foreslår at lederes meningsskapingsprosesser ofte er retningsgivende for hvordan de utøver ledelse i komplekse situasjoner. Tidligere ... -
Tilbake til byråkratiet? Weber, byråkratiet og lærerstreiken
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Lærerstreiken sommeren 2014 var et resultat av lærernes misnøye med de siste års endringer i skolen der lærerne opplevde stadig mer statlig styring og rapportering. Streiken ble utløst av arbeidsgiverens krav om at skolens ... -
Tilbake til røttene : en sammenlignende studie av RBK i 1999 og 2015
(Master thesis, 2016)I denne studien har jeg sett på fellestrekk og ulikheter mellom Rosenborgs dobbeltmestre fra 1999 og 2015. Perspektivet har ligget på kultur, samhandling, relasjoner og ledelse. Studien har vært komparativ, og omfattet ... -
Tilbakefall til fengsel - en kvalitativ studie av kriminalomsorgens rehabiliterende effekt
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven undersøker hvilke faktorer som har innvirkning på tilbakefall til fengsel etter en eller flere fengselsstraffer, og i hvilken grad den norske kriminalomsorgen forbereder innsatte til å mestre livet etter ... -
Tilbakemelding : en gave : en kvalitativ studie av hvordan fire tidligere rådgivningsstudenter med fullført mastergrad i rådgivningsvitenskap ved NTNU opplever spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og sin yrkesrelevante kompetanse
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hva tidligere rådgivningsstudenter ved NTNU opplever å ha tilegnet seg av kompetanse gjennom masterstudiet, og hvordan denne oppleves i møte med deres ... -
Tilbakemelding i organisasjoner: En Q-metodologisk studie av ansattes subjektive opplevelser av tilbakemeldinger på arbeidsplassen
(Master thesis, 2013)This thesis presents a Q-methodological study which examines the subjective experiences of employees concerning feedback in their working place. The thesis seek to answer the following research question: "What does employees ... -
Tilbakemeldinger blant team i arbeidslivet: En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan team-medlemmer opplever at tilbakemeldinger påvirker deres selvbevissthet
(Master thesis, 2013)The aim of this Master thesis has been to analyze the experience team-members have with feedback they get from others when working in a team, and how the feedback affects their self-awareness. The goal with the study was ... -
Tilbakemeldinger på arbeidsplassen
(Master thesis, 2020)Tittel: Tilbakemeldinger på arbeidsplassen. Bakgrunn: Rette større fokus mot ansattes opplevelser av tilbakemelding i organisasjoner. Her som et kommunikativt og relasjonelt fenomen. Formål: Formålet med studien har vært ... -
Tilfredshet med helsetjenestene i åtte europeiske land, før og etter finanskrisen: Repetert tverrsnittstudie, basert på European Social Study 2006-2012 og Wendts kartlegging av helsesystem i Europa
(Master thesis, 2014)Europa har gjennomgått en vesentlig økonomisk endring etter finanskrisen 2008. I oppgaven undersøkes det om tilfredsheten med helsetjenester i Europa endres etter finanskrisen, og mellom tre helsesystemer. Undersøkelsen ... -
Tilfredshet med skolearbeidet i et salutogent perspektiv: En kvantitativ undersøkelse av grunnskoleelever fra 1.-10. klasse
(Master thesis, 2014)Academic satisfaction among school children in grades 1-10 in a salutogenic perspective Objective: Academic achievements among school children are typically of great concern in politics and research whereas determinants ...