Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8197-8216 av 14010
-
Mellom videreutdanning og arbeidshverdag : betydningen av deltakelse i videreutdanning for topptrenere og deres trenerhverdag
(Master thesis, 2016)Etter- og videreutdanning er institusjonaliserte former av oppgradering av kunnskap og kompetanse som retter seg mot voksne. Sektoren er i sterk vekst i Norge, ikke minst på grunn av samfunnets kontinuerlige behov for å ... -
Mellomlandskabler og fornybar energi - En casestudie av bakgrunnen for bygging av mellomlandskablene Nor Link og Norh Sea Link, og hvilke konsekvenser dette har for fornybar energi i Norge
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hvorfor mellomlandskablene Nor Link og North Sea Link ble bygget, og hvilke implikasjoner dette har for norsk fornybar energi. De to kraftkablene øker utvekslingskapasiteten i svært stor ... -
Mellomledelse i endringsprosesser - belyst gjennom administrasjonssjefstillingen ved Universitetet i Bergen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar opp mellomledelse i endringsprosesser. Temaet belyses gjennom mellomledelse i høyere offentlig utdanning, nærmere bestemt administrasjonssjefstillingen ved Universitetet i Bergen (UiB). Stadige ... -
Mellomledere i omstilling: roller og årsaker til frustrasjon i midten
(Master thesis, 2010)Denne studien undersøker mellomledere i omstilling. Hva slags roller mellomledere har i endringsimplementering og hvordan man opplever en slik prosess. Interesse for dette temaet og problemstillingene vokste frem som en ... -
Mellomlederes åpenhet til endring i utviklingen og implementeringen av tiltak : en kvalitativ studie av mellomlederes rolle i en intervensjon
(Master thesis, 2018)Intervensjoner for å forbedre de ansattes helse og velvære blir stadig vanligere i et presset jobbmarked, men langt fra alle lykkes. Organisasjonsforskere har derfor rettet fokus mot hva som kan fremme eller hemme en ... -
Mellomlederes motivasjon som pådrivere ved implementering av arbeidsmiljøtiltak - En kvalitativ studie av hvilke mentale modeller som kan ha betydning for mellomlederes motivasjon som pådrivere ved implementering av tiltak etter en arbeidsmiljøundersøkelse
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke mentale modeller som kan ha betydning for mellomlederes motivasjon som pådriver ved implementering av tiltak utarbeidet på bakgrunn av en arbeidsmiljøundersøkelse. For å ... -
Mellomlederes opplevelse av sosial støtte - Fordi om vi er ledere, så er vi ikke mer enn mennesker vi heller
(Master thesis, 2015)Studiens problemstilling er: • Hvordan opplever mellomledere den sosiale støtten fra sin leder? Bakgrunn: Hensikten med denne masteroppgaven er å sette fokus på betydningen av sosial støtte for ledere ved å innhente ... -
Mellomleders opplevelse av organisasjonsendring - En Q-metodologisk studie av hvordan mellomledere i Trondheim kommune opplever organisasjonsendring
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøker mellomledere i Trondheim kommune sin subjektive opplevelse av organisasjonsendringen som er gjennomført i forbindelse med «Prosjekt helhetlig ledelse». Hensikten med studien har vært å få en utvidet ... -
Mellommenneskelig balansering i det ukjente - En Q-metodologisk studie av hvordan ledere og medarbeidere opplever møte med det spenningsfylte i en medarbeidersamtale
(Master thesis, 2016)Utgangspunktet for mastergradsoppgaven er temaet: møte med det spenningsfylte i en medarbeidersamtale. Hensikten med studien er å se nærmere på hvordan ledere og medarbeidere opplever møtet med det jeg betegner som noe ... -
Mellommenneskelige relasjoners innvirkning på læring i en organisatorisk kontekst: ”Vi lærer av hverandres erfaringer”
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven har jeg analysert hvordan soldater i Forsvaret har lært av hverandre gjennom å dele kunnskap og erfaringer. I oppgaven tar jeg for meg hvordan en slik delingsprosess kan føre til læring hos individene som ... -
Mellomtrinnselevers opplevelse av mestring i tre tekstbaserte tegneaktiviteter
(Master thesis, 2023)Det er mange fordeler knyttet til tegning som læringsaktivitet, og at tegning fører til økt læring er godt etablert i forskningsfeltet. Det er også forskere som tar til orde for at tegning er motiverende, men det er lite ... -
Membership and contributorship in organizations: An update of modern systems theory
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article argues for an update of modern systems theory, in particular of the systems theory of organizations. Recent works have pointed out that existing understandings of membership fall short when it comes to accounting ... -
Memories, mementos, and memorialization of young unaccompanied Afghans navigating within Europe
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article considers memories, mementos, and memorialization in stories by unaccompanied young people and their journeys within Europe. It looks at their ‘navigation’ of remembering and forgetting and how this intertwines ... -
''Men der er ingen som ofrer sin ære for den man elsker'' - En intervjustudie av krefter som driver æresrelatert vold i Norge
(Master thesis, 2017)Denne studien har undersøkt hvilke krefter som driver utøvelse av æresrelatert vold. Studien har forsøkt å utforske hvorvidt eksternt sosialt press er en større drivkraft i denne type voldsutøvelse, enn det personlige og ... -
"..men det er MITT fag!" - Hvordan forholder norske sykehusleger seg til ”pasientens helsetjeneste”?
(Master thesis, 2018)Visepresident i Legeforeningen Christer Mjåset skriver 23.5.2018 at arbeidspresset for norske leger er altfor høyt, og at de opplever at deres autonomi er på et lavmål (Mjåset, 2018). Innlegget føyer seg inn i en internasjonal ... -
Men er det rettferdig da?- En kvalitativ undersøkelse av organisatorisk rettferdighet under en nedbemanningsprosess
(Master thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å løfte frem sammenhenger mellom opplevelse av organisatorisk rettferdighet, og ytre og indre faktorer som påvirker ansatte under en nedbemanningsprosess. Mennesker har et behov for å ... -
«Men etter vi diskuterte hva som skjedde, skjønte jeg mer» En studie av tre grupper tiendeklasseelevers samtaler om den grafiske romanen Dagen vi drømte om
(Master thesis, 2019)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre grupper med tiendeklasseelever samtaler om, og skaper mening ut av, den ambivalente grafiske romanen Dagen vi drømte om, for å få større innsikt i samtalens ... -
"Men hun er en kvinne, og en kvinne i trenerrollen passer ikke helt" En kvalitativ studie av kvinnelige håndballtreneres opplevelser og oppfatninger av treneryrket
(Master thesis, 2023)Idrett er et av de fremste institusjonene våre. Utfordringen har derfor vært den svært tydelige kjønnsdelingen som har vært på leder og trenersiden i norsk idrett og i håndballen spesielt. Det norske håndballandslaget er ... -
"Men hva har det med teksten å gjøre?" En studie av hvordan et utvalg elever på 9. trinn bruker tegning som ressurs i utforskningen av novellen "Kunsten å myrde".
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilket potensial tegning kan ha som verktøy i litteraturundervisningen. For å undersøke dette har jeg analysert to elevstyrte samtaler i tillegg til elevtekster i form av ...