Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7752-7771 av 14016
-
Lærelyst med digitale verktøy. En studie av hvordan bruk av digitale verktøy kan fremme lærelyst hos elever på Helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2021)Lærelyst er et begrep som de siste årene stadig har dukket opp i sentrale styringsdokumenter for undervisningssektoren. Samtidig er det opp til enhver å selv fylle begrepet med innhold. Denne masteroppgaven i yrkesfagdidaktikk ... -
Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".
(Master thesis, 2013)Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ... -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ... -
Læreplananalyse av norsk og japansk læreplan i naturfag - En sammenlikning av den norske og den japanske læreplanen med henblikk på overenstemmelse mellom læreplanmål og kompetansenivåene i TIMSS-undersøkelsen 2011
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en analyse av den norske og japanske læreplanen opp mot kompetansenivåer i TIMSS-undersøkelsen fra 2011. Japan skårer høyt i naturfag i internasjonale studier og Norge ligger rundt midten av skalaen. ... -
Læreplananalyse av norsk og kanadisk læreplan i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Canada og Norge er land med ulike styringsdokumenter for utdanningssystemene sine. Canada bruker curriculum som er en mer omfattende og detaljert læreplan enn den vi bruker i Norge. Dette fører til at det er mange ulikheter, ... -
Læreplanens differens: Formidling av læreplanen til skolepraksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:200, Doctoral thesis, 2005)Læreplanens betydning og meningsinnhold for skolepraksis vil som vist måtte avgjøres av skolens personale. Skal læreplanen gis betydning i skolepraksis, kreves det derfor først og fremst at den tas i bruk av lærerne, at ... -
Læreplanens tilrettelegging for elevers kompetanse om vaksinering
(Bachelor thesis, 2021) -
Læreplaners framstilling av samer i et historisk perspektiv.
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreplanforståelse i praksisfellesskapet - Med fokus på samarbeid ved Helse- og oppvekstfag Vg1
(Master thesis, 2016)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ studie som ser på samarbeidet med læreplanen ved Helse- og oppvekstfag Vg1. Undersøkelsen tar utgangspunkt i teori fra Wenger (2015) og intervju som er utført våren 2016. Jeg har ... -
Læreplanrevisjon : det nye hovedområdet Utforskeren i læreplanen i samfunnsfag : bakgrunn og betydning for geografi på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)At the start of the 2013-2014 school year, the revised subject curricula of Natural Science, Norwegian, English, Mathematics and Social Studies in the National Curriculum for Knowledge Promotion (LK06) was in place. The ... -
Læreplanverket som Allmenndannande
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er først og fremst retta mot temaet danning, og eg valde å sjå danning i relasjon til det norske læreplanverket. Det teoretiske- danningsperspektivet som vart valt som utganspunkt i analysen var Wolfgang ... -
Lærer - elev - relasjon i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven handler om lærer – elev – relasjon, der det er gjort en undersøkelse av hvordan en lærer arbeider for å skape gode relasjoner til sine elever. For å skaffe informasjon om emnet har det blitt benyttet ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærer med hud, hår og hjerte
(Master thesis, 2019)Temaet for denne masteroppgaven omhandler læreres opplevelser med vold og trusler. Utgangspunktet for oppgaven er et kvalitativt forskningsdesign bestående av 8 dybdeintervjuer med lærere som jobber i ungdomsskolen. ... -
Lærer vi nå? : en kvalitativ studie av Tren Tanken-strategier i geografiundervisningen
(Master thesis, 2015)Teaching Thinking is a series of motivating and exciting teaching strategies that are based on activity amongst pupils as well as directions given by the teacher. The social-constructivist view on knowledge production ... -
Lærer-elev-relasjon,feedback, motivasjon og læring i kroppsøving - En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere kan bygge gode relasjoner til elevene sine, og videre bruke denne til å gi feedback som motiverer og bidrar til læring, samt elevenes opplevelse av lærer-elev-relasjonen, og lærernes bruk av feedback for å motivere og bidra til læring
(Master thesis, 2018)Dette masterprosjektets formål var å vise hvordan lærere ut ifra teori og forskning, læreres meninger og erfaringer, samt elevenes opplevelser og meninger, kan bygge en god relasjon til elevene sine, og hvordan lærerne kan ... -
Lærer-elev-relasjon: En klasseromstudie av en lærer og hennes elever på 4. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2017) -
Lærer-elev-relasjonen - En kvantitativ studie av elevers opplevelse av skolens læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes opplevelse av læreren som sosial støttende i 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen. Målet med denne studien er å se på relasjoner mellom ...