Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6242-6261 av 14016
-
Influencing subgroups of young drivers and their passengers. Motivational influences of personality traits on risk-taking attitudes and driving behaviour.
(Doctoral thesis, 2002)In Norway, as well as in many other countries, traffic accidents are one of the greatest threats against adolescents’ health. Young Norwegian drivers are found to have 10-15 times as high a risk of being involved in traffic ... -
Informal play areas : children’s opportunities to play in the poor urban context of Dhaka city
(Master thesis, 2015)Dhaka city used to have an image of greenery, even few decades ago, but over the years it has become one of the most polluted and densely populated cities in the world and recently has been marked as one of the worst cities ... -
Informasjonsoverbelastning i epostkanalen
(Master thesis, 2020)Vi lever i en verden hvor vi konstant mottar store mengder informasjon. Dette kan resultere i at vi får problemer med å inkludere all den informasjonen vi trenger for å løse problemer, ta beslutninger eller tilegne oss ... -
Informed grounded theory: A symbiosis of philosophy, methodology, and art.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The methodological paper illustrates the informed grounded theory (informed GT) methodology by briefly demonstrating a case study about synchronous video communications and teacher presence in distance education. Unlike ... -
Informere eller underholde? - Politisk journalistikk i norsk valgkamp
(Journal article; Peer reviewed, 2011)TO INFORM OR TO ENTERTAIN? POLITICAL JOURNALISM IN A NORWEGIAN ELECTION CAMPAIGN According to a recent survey, political journalists in Norway think that their most important task in their coverage of politics, is to inform ... -
Infralow neurofeedback in the treatment of substance use disorders: a randomized controlled trial
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Infralow neurofeedback (ILF-NF) was recently developed as a subtype of traditional, frequency-based neurofeedback that targets cerebral rhythmic activity below 0.5 Hz and improves brain self-regulation. The ... -
Ingen grunn til å ikke handle - kunnskap og kompetanse til å avdekke vold i nære relasjoner - En kvalitativ studie om implementering av kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner som forebyggende tiltak, og barnehageansattes opplevelse av den
(Master thesis, 2018)Vold i nære relasjoner er et av Norges store satsningsområder. Regjeringen utformet i 2013 en handlingsplan mot vold i nære relasjoner “Et liv uten vold” (2014-2017). For å styrke kunnskapsnivået hos de ansatte i kommunene ... -
“Ingen har kalt meg eldre arbeidstaker før”: En kvalitativ studie av hvordan eldre arbeidstakere opplever de siste årene i arbeidslivet
(Master thesis, 2020)Målet med denne studien er å belyse hvordan eldre arbeidstakere opplever sine siste år i arbeidslivet og hva som fortsatt holder dem i arbeid, til tross for muligheten til å trå inn i pensjonisttilværelsen. Selv om ... -
Ingen har vondt av å lære - en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide med det vanskelige temaet seksuelle overgrep
(Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende med et vanskelig tema som seksuelle overgrep. For å innhente kunnskap, har jeg foretatt en kvalitativ intervjuundersøkelse der to ... -
«Ingen i verden har lov til at gjøre med sit, hvad han vil» En nærlesning av Bjørnstjerne Bjørnsons drama "Over Ævne. Andet stykke"
(Master thesis, 2019)Litteraturen har tradisjonelt hatt stor plass i norskfaget. I prosessen fra å ha som hovedoppgave å videreføre tradisjon og fellesskap til å bli en kilde til individets utvikling av grunnleggende ferdigheter, har særlig ... -
Ingen plan for implementering
(Master thesis, 2021)Med bakgrunn i fagfornyinga som skjedde hausten 2020 i form av nytt læreplanverk for kunnskapsløftet, har lærarane blant anna fått eit stort og tydeleg ansvar for å implementere det tverrfaglege emnet folkehelse og ... -
Ingen skjære mor - elevhaldningar til disseksjon i naturfaget
(Bachelor thesis, 2022) -
«Ingen snakker om hvor vanskelig det er å snakke om det som er vanskelig» En affektteoretisk nærlesing av hvordan Alexander Kielland Krags ungdomsroman Litt redd, bare (2021) fremstiller gutter og psykisk helse
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne masteroppgaven er fremstillinger av gutters møte med psykiske vansker i ungdomslitteraturen. Med en litteraturvitenskapelig og affektteoretisk innfallsvinkel gjør studien rede for hvordan ungdomsromanen ... -
Inhomogeneous activation of skeletal muscles. Investigated by multi-channel surface electromyography
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:8, Doctoral thesis, 2008)Background The current understanding of neuromuscular control is based on the related characteristics of the motoneuron (size) and its belonging muscle fibers resulting in a stereotyped activation of all motor units within ... -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
(Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
Inkluderende fellesskap i barnehagen: En diskursanalyse av nyere statlige styringsdokumenter
(Master thesis, 2011) -
Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring
(Master thesis, 2014)Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
(Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt ... -
Inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ...